2012. július 29., vasárnap

1936. Magyar Nagydíj

Amikor 1986-ban az első mogyoródi Forma-1 futamra sor került, felmerült a kérdés: hogyan számozzák a magyarországi versenyeket? A legtöbb versenyhelyszín a világháború előtti futamokat is hozzászámolja az adott nagydíj történelméhez (így lehetett az idén például már a hetvenedik Monaco Nagydíj). Nálunk a már bomladozó, de még hatalmon lévő MSZMP végül nem vállalta fel a Horthy-korszakban megrendezett első Magyar Nagydíjat, és azóta is csak az újkori futamokat jelzik a számozásban.

Caracciola és Rosemeyer csatája a Népligetben

Az első Magyar Nagydíj a tizennegyedik helyen szerepelt az 1936-os versenynaptárban, és nem számított bele a bajnokságba. Az évre furcsa kettősség volt jellemző: a bajnoki futamokon kivétel nélkül német gyártók és német pilóták nyertek (a bajnok végül az Auto Union színeiben versenyző Bernd Rosemeyer lett), ám a bajnokságba nem beleszámító versenyeken többnyire az olasz konstruktőrök vitték a prímet.

A futamot Budapest belvárosában rendezték meg 1936. június 21-én, a Népligetben kijelölt versenypályán. Az utcai pálya öt kilométer hosszú volt, és 50 körben (250km) határozták meg a versenytávot. Érdekesség, hogy a magyar futamra a bajnokság összes sztárja benevezett - ez nem minden bajnokságon kívüli versenyről mondható el.

A kvalifikáción az Auto Union versenyzői szerezték meg az első sort, Rosemeyer 2:38.15-ös idővel a pole-ból indulhatott, mellőle Hans Stuck. A második sorban a Mercedes-Benz versenyzője Manfred von Brauchitsch és a Ferraris Tazio Nuvolari. A mezőny egyetlen magyar versenyzője, Hartmann László (Maserati) 3:10.56-os idővel az utolsó helyet szerezte meg, de Charlie Martinnal (Alfa Romeo) helyet cserélve végül az utolsó előtti rajtkockából indulhatott a hazai versenyén.

A Scuderia Ferrari boxa az 1936-os Magyar Nagydíjon. A falakon "Tilos a dohányzás!" feliratok

A korabeli feljegyzések szerint százezer néző előtt vágtak neki a versenynek. A rajtnál Nuvolari ugrott az élre, ám a két Auto Union csakhamar átvette a vezetést, Nuvolari pedig visszacsúszott a németek mögé. A tizedik körben Caracciola felküzdötte magát az élre, így az Auto Unionok között egy Mercedes tört az első helyre. Carratch öröme azonban nem tartott sokáig, a 26. körben ugyanis motorhiba miatt fel kellett adnia a versenyt.

Történt baleset is: Nuvolari próbálta meg lekörözni Von Brauchitschot, azonban a két autó összeért, a Mercedes pedig megpördült és egy telefonpóznának csapódott. Mivel Chiron már korábban kiállni kényszerült (szintén motorhiba miatt), a negyvenedik körre már egyetlen Mercedes sem volt versenyben.

Rosemeyer 37 másodperces előnnyel állt az élen az utolsó szakaszon, amikor problémái adódtak, Nuvolari pedig három körrel a leintés előtt megszerezte tőle a vezetést. Hamar tizenöt másodperces előnyt tudott kiépíteni, Rosemeyer pedig csak annak köszönheti dobogós helyezését, hogy a mögötte haladó Varzi is két körös hátrányban volt. A futam után Rosemeyer kórházba vonult májproblémákkal - talán emiatt az egészségügyi probléma miatt csúszott le az első Magyar Nagydíj dobogójának legfelső fokáról.

A hétvége eredményei

Rajtsorrend
1. Bernd Rosemeyer (Auto Union) 2:38.15
2. Hans Stuck (Auto Union) 2:39.83
3. Manfred Von Brauchitsch (Daimler - Mercedes-Benz) 2:39.87
4. Tazio Nuvolari (Scuderia Ferrari - Alfa Romeo) 2:40.08
5. Rudolf Caracciola (Daimler - Mercedes-Benz) 2:40.38
6. Achille Varzi (Auto Union) 2:43.12
7. Mario Tadini (Scuderia Ferrari - Alfa Romeo) 2:47.52
8. Louis Chiron (Daimler - Mercedes-Benz) 2:49.65
9. Austin Dobson (Privát nevező - Maserati) 2:53.21
10. Hartmann László (Privát nevező - Maserati) 3:10.56
11. Charlie Martin (privát nevező - Alfa Romeo) 3:02.51

Célba érők
1. T Nuvolari (Ferrari-Alfa) 2:14:03.5
2. B Rosemeyer (Auto Union) +14.2
3. A Varzi (Auto Union) +2 kör
4. M Tadini (Ferrari-Alfa) +3 kör
5. H Stuck (Auto Union) +4 kör
6. A Dobson (Maserati) +5 kör
7. L Hartmann (Maserati) +6 kör