2012. július 20., péntek

Német Nagydíj (1926)

Grand Prix szabályrendszerű futamokat már a huszas évek elején is rendeztek Németországban - az egyik legismertebb a Nürburgringen tartott Eiffelrennen volt - ám az első hivatalosan Német Nagydíj névre (Großer Preis von Deutschland) keresztelt versenyre 1926-ig kellett várniuk a német szurkolóknak.

Rudolf Caracciola (Mercedes) tiszteletköre az AVUS-on


Grand Prix szabályrendszerű futamokat már a huszas évek elején is rendeztek Németországban - az egyik legismertebb a Nürburgringen tartott Eiffelrennen volt - ám az első hivatalosan Német Nagydíj névre (Großer Preis von Deutschland) keresztelt versenyre 1926-ig kellett várniuk a német szurkolóknak.

Az első Német Nagydíjat Berlinben rendezték meg, a híres-hírhedt AVUS-on (Automobil Verkehrs und Übungs-Straße). A versenypályát egy máskor közlekedésre használt úton alakították ki, ami persze nem egyedülálló a nagydíjversenyzés történetében, gondoljunk csak a spai buszmegállóra vagy a teljes egészében a belvárosi közutakon megrendezett Monaco Nagydíjra. Csakhogy az AVUS-t egy autópályán alakították ki, ami szokatlan alakját is megmagyarázza. A pályát könnyű magunk elé képzelni, csak egy tetszőlegesen kiválasztott, kb 8 km hosszú egyenes autópályaszakaszra kell gondolnunk, amelynek mindkét végére egy-egy visszafordítót jelöltek ki. Ennyire egyszerű, és éppen emiatt veszélyes is - nem csoda, hogy az AVUS-on mindössze két alkalommal rendeztek Német Nagydíjat: 1926-ban és 1959-ben. Az idők során az AVUS több "átalakításon" is átesett - ez igazából azt jelenti, hogy a Südschleife eltolásával rövidítették a pálya hosszát. Míg az első Német Nagydíj idején 19.565 km hosszú volt az aszfaltcsík (melyen 20 kört, vagyis összesen 391.308 kilométert tettek meg a pilóták), az 1959-es futamon mindössze 8.3 kilométeres volt az AVUS.

Az első Német Nagydíjat egy hazai versenyző nyerte, nevezetesen Rudolf Caracciola a Mercedes csapat színeiben. Caracciola pályafutásáról tervezek egy önálló bejegyzést is a szezon végére, de néhány statisztikát az aktuális futammal kapcsolatban már most is megosztok veletek.

Caracciola a nagydíjversenyzés egyik legsikeresebb német résztvevője. Három bajnoki címet szerzett, e tekintetben csak Michael Schumacher (7) előzi meg, és kettejükön kívül csak Sebastian Vettel volt képes arra, hogy német licensszel egynél többször nyerjen bajnokságot. Pályafutása során Caracciola számos nagydíjon részt vett, ám ha csak a bajnokságba beleszámító futamokat figyeljük, a statisztikák akkor is lenyűgözők: huszonnégy versenyből tizet nyert meg, ami 41,6 százalékos arány. Összehasonlításképp: Schumacher 30,6% Vettel pedig 24,4 százalékkal büszkélkedhet e sorok írásakor, a 2012-es Német Nagydíj előtt.
A Südschleife

Maradjunk a statisztikáknál, de térjünk vissza a futam adataira! A napjainkig hetvenkétszer megrendezett Német Nagydíjon a legtöbb győzelmet Rudolf Caracciola szerezte meg, aki hatszor tudott nyerni. A dobogó második fokára Michael Schumacher állhat fel, aki négyszer diadalmaskodott az évek során, míg a dobogó legalsó fokán három-három győzelemmel Alberto Ascari [ITA], Juan Manuel Fangio [ARG], Jackie Stewart [GBR], Nelson Piquet [BRA] és Ayrton Senna [BRA] osztozik. E nevek közé az idén felkapaszkodhat Fernando Alonso [ESP] vagy Lewis Hamilton [GBR] is, akik két-két német győzelmet zsebeltek be eddig. Szintén érdekes ránézni a győztes konstruktőrök névsorára: a második világháború előtt megrendezett német nagydíjakon a Mercedes-Benz érte el a legtöbb sikert, versenyzői hétszer diadalmaskodtak, míg az Alfa Romeo és az Auto Union két-két győzelmet tudhat a magáénak.

Az első Német Nagydíjon több baleset is történt, ezek közül pedig mindneképp említést kell tennünk Adolf Rosenberger bukásáról. Az 1900-ban született német versenyző Mercedese a nyolcadik körben kirepült a pályáról, és beleszállt egy időmérő-állomásba. A pilóta ugyan túlélte az esést, ám három pályabíró életét vesztette. Rosenberger egyébként később zsidó származása miatt menekülni kényszerült a náci Németországból, és Alan Arthur Robert néven Californiában halt meg 1967-ben. Az AVUS-on elszenvedett balesete rámutatott a pálya veszélyeire, éppen ezért - bár más kategóriák egészen 1998-ig használták a pályát - német nagydíjat már csak egyetlen egyszer, harminc évvel később rendeztek itt (amit egyébként Tony Brooks [GBR] nyert meg a Ferrarival).

Az első Német Nagydíj célbaérői:
1. Rudolf Caracciola (Mercedes) 2:54'12.8
2. Christian Riecken (NAG) 2:57'33.2
3. Willy Cleer (Alfa Romeo) 3:00'16.8
4. Pierre Clause (Bignan)
5. Georg Klöbe (NSU)
6. Max zu Schaumburg Lippe (OM)
7. Jakob Scholl (NSU)
8. Franz Islinger (NSU)
9. Hans Santer (OM)
10. Josef Müller (NSU)
11. Hans Bakatsch (Brennabor)
12. Reichstein (Brennabor)
13. Fritz Feldmann (Hansa)
14. Orska (NAG)
15. Fritz Mitzlaff (Brennabor)
16. Hugo Urban Emmerich (Talbot)
17. Max Wälti (Bugatti)

Leggyorsabb kör:
Ferdinando Minoia (OM) 7'17.00