2012. szeptember 10., hétfő

Coppa Florio

Ezúttal az első Olasz Nagydíjat, és az azt megelőző, Olaszországban futott nagydíjakat vesszük górcső alá.



Az első versenyt amely hivatalosan is az Olasz Nagydíj nevet viselte 1921. szeptember 4-én rendezték meg Bresciában. Az észak-olasz város azonban nem először adott otthont nagydíjnak: már az első világháború előtt is versenyeztek itt.

A legendás Coppa Florio versenyeket először 1900. szeptemberében rendezték meg, akkor még Coppa Brescia néven. A kupa 1905-ben vette fel a főszponzor Vincenzo Florio nevét. Florio felajánlott ötvenezer lírát és egy díszes kupát annak az autógyártónak, amely a következő hét versenyen a legtöbb győzelmet aratja. A sors úgy hozta, hogy hét versenyen hét különböző konstruktőr nyert, míg végül a nyolcadik futamon, 1925-ben a Peugeot megszerezte második Coppa Florio-győzelmét, és ezzel a kupát. Ezután a kupagyőztes konstruktőr igazgatója, Lucien Rosengart felajánlott egy második kupát, amelyért még négy éven át küzdöttek a versenyzők.

A Coppa Florio létezése alatt több versenyhelyszínen valósult meg. A Brescia-i futamokat a Brescia-Cremona-Mantova települések közötti közutakon rendezték meg; 1908-ban a Circuito di Bologna adott otthont a versenynek; a húszas években pedig többnyire a Targa Florio-val együtt rendezték meg a kupaversenyt Szicílián.

A Bresciában futott első két versenyen 1900-ban Alberto Franchetti (Panhard&Levassor) illetve 1904-ben Vincenzo Lancia (Fiat) nyertek.

A Coppa Florio névre keresztelt, nyolc alkalomig tartó kupasorozatban a következő versenyzők és csapatok arattak győzelmet: 1905 Giovanni Battista Raggio (Itala); 1907 Ferdinando Minoia (Isotta-Fraschini); 1908 Felice Nazzaro (Fiat); 1914 Felice Nazzaro (Nazzaro); 1921 Jules Goux (Ballot); 1922 André Boillot (Peugeot); 1924 Christian Werner (Mercedes-Benz); 1925 André Boillot (Peugeot).

A Peugeot által szponzorált Coppa Florio futamokon a következő versenyzők állhattak a dobogó tetejére: 1926 Bartolomeo Constantini (Bugatti); 1927 Robert Laly (Ariés); 1928 Albert Divo (Bugatti); 1929 Albert Divo (Bugatti).

Az első, hivatalosan is Olasz Nagydíjnak nevezett verseny az 1921-es Coppa Florio volt. A szeptember negyedikén megrendezett futamon a 17.30 km hosszú pályán harminc kört, összesen 519 kilométert kellett teljesítenie a mezőnynek. A rajtsorrendet a nevezési számok határozták meg, így a francia Louis Wagner (Fiat) vághatott neki a pole-ból a hosszúnak ígérkező versenynek. A hat indulóból végül hárman értek célba.

Az első Olasz Nagydíj célbaérői:
1. Jules Goux FRA (Ballot) 3:35:09
2. Jean Chassagne FRA (Ballot) 3:40:52
3. Louis Wagner FRA (Fiat) 3:45:33

Leggyorsabb kör: Pietro Bordino ITA (Fiat) 6:54.2