2012. október 7., vasárnap

A Merci brit versenyzője

A hét legnagyobb átigazolási híre volt a már régóta sejtett Hamilton-Mercedes megállapodás. Ezúttal annak jártam utána, ki volt a csapat első brit versenyzője?



A '30-as években járunk, amikor Hitler és pártjának kommunikációs vezetője Göbbels a náci eszmék propagálására használta föl a sportot. Ennek legismertebb példája a berlini olimpia volt, de az autósportban elért sikerekkel is a német felsőbbrendűséget kívánták hirdetni. Ez a felülről jövő elvárás persze nem csökkenti a két német gyári csapat, az Auto Union és a Mercedes Benz érdemeit és sportban betöltött - a mai napig aktív - szerepüket.

Ezt a politikai kitekintést azért tartottam szükségesnek, mert így méginkább különlegessé válik a tény, hogy a német Mercedes csapat az "ellenségtől" igazolt magának versenyzőt a brit Richard Seaman személyében.
Richard John Beattie Seaman jómódú felső-osztálybeli családban született az angliai Chichesterben 1917. február 4-én. A Dick-nek becézett fiú már korán élénk érdeklődést mutatott az autók iránt, 1931-ben, tizennyolc évesen pedig már komolyabb motorsport-versenyeken is elindult. Már ekkor igen céltudatos volt, mindenképpen a kor legjobb csapatai valamelyikében akart ülést szerezni magának.

"Ha egyszer a Mercedesnél vezethetnék, soha többé nem versenyeznék senki másnál"

1934-től kezdett a Voiturette-osztályban versenyezni (ez a mai Forma-3-nak felelt meg). A Coppa Acerbón dobogóra állhatott, a Svájci Nagydíjat pedig meg is nyerte az osztályában. A következő évben aztán nyerni tudott az Acerbón, megismételte svájci sikerét, és a Cseh Nagydíjon is diadalmaskodott. 1936-ban újabb voiturette sikereket ért el: nyert Isle of Man-en, a Coppa Acerbón, Svájcban. Ez év végére megszerezte az első GP-osztályú (a mai F1) nagydíjgyőzelmét is a Scuderia Torino - Alfával hazai versenyén, Donnington Parkban.

Nem csoda hát, hogy 1936 novemberében felhívta őt a Mercedes csapatfőnöke, Alfred Neubauer, és meghívta őt egy tesztre a Nürburgringre. A kihíváson Seamannek tizennyolc vetélytársával szemben kellett bizonyítani a tudását, és végül olyan jól teljesített, hogy szerződést kapott a Mercedes gyári csapatába a következő évi Európa-Bajnokságra (ami az akkori legrangosabb gyorsasági autós bajnokság volt, a mai Forma-1 elődje). Családja kérlelte, hogy ne vállaljon szerepet a "náci csapatnál", de Dick hajthatatlan volt.
Első versenyét az Ezüst Nyíl volánja mögött az 1937-es Tripoli Nagydíjon futotta,ahol a hetedik helyet szerezte meg. AVUS-ban ötödik lett, az amerikai Vanderbilt Kupán pedig már a dobogó második fokára is felállhatott. A Coppa Acerbón ötödik, az Olasz Nagydíjon negyedik lett, és ezt a helyet szerezte meg a Csehszlovák Nagydíjon is. Teljesítménye a bajnokság 15. helyére volt elég (érdekesség, hogy a magyar Hartmann László is előtte végzett, ő 11. lett).

1938-ban megszerezte első Mercis győzelmét a csapat hazai futamán, a Német Nagydíjon. Második lett Svájcban, harmadik pedig Donnington Parkban, kiesett viszont a francia és az olasz nagydíjakon. Ebben az évben már a negyedik helyre kapaszkodott fel a bajnokságban.

1939-ben a bajnokság első versenyén, a Belga Nagydíjon állt rajthoz. Június 25-én bőgtek fel a motorok Spa-Francorchamps-ban, ahol esős körülmények között vágtak neki a futamnak. Dick minden vágya az volt, hogy legyőzze a legnagyobb esőmenőként ismert Rudolf Caracciolát (Mercedes). Seaman jól vezetett: már az első néhány kör után az élre állt, és tizenkét kör után már 31 másodperces előnyt épített ki csapattársával, Hermann Langgal szemben. Kényelmes előnye ellenére nem vett vissza a tempóból, noha az eső egyre erőteljesebben zúdult az Ardennekbeli aszfaltcsíkra. Ez lett a veszte: az autó megcsúszott egy vízátfolyáson, egy fának csapódott és lángokba borult. Seaman önerőből nem tudott kimászni a kocsiból, amikor pedig egy pályamunkás kiszabadította, már súlyos égési sérüléseket szenvedett.

Úton a kórházba még viccelődve megjegyezte a feleségének, hogy le kell mondaniuk az estére tervezet mozis programjukat. Neubauernek még bevallotta, hogy az ő hibájából történt a baleset, aztán néhány órával később a kórházban meghalt.

"A körülményekhez képest túl gyorsan hajtottam, teljes mértékben az én hibám volt. Sajnálom."

Seaman halála után arcképét az összes Mercedes-szalonban kihelyezték, a londoni Putney Vale temetőben található sírját pedig a mai napig a Mercedes-Benz gondozza.

Richard Seaman
Chichester, 1913. február 4 - 1939. június 25. Spa-Francorchamps
Első nagydíja: 1936. Német Nagydíj, Nürburgring (Scuderia Torino)
Utolsó nagydíja: 1939. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps (Mercedes-Benz)
Fontosabb Európa-bajnoki eredményei:
1936 - 1 győzelem (Donnington Park)
1937 - 1 dobogó (Vanderbilt Cup)
1938 - 1 győzelem (Német Nagydíj), 2 dobogó (Svájc 2, Donnington Park 3).