2014. június 27., péntek

El sem tudjátok képzelni, mennyi bosszúságot okozott ez az autó

Nem terveztem, hogy a héten postolok, de aztán Twitteren szembe jött a Mercedes-Benz Múzeum fotója, és nem tudtam ellenállni. Utánajártam a képen szereplő Mercedes-Benz W165 történetének. 



A Twitteren megosztott képen egy Mercedes-Benz W165-öst készítenek fel a goodwoodi felvonulásra. A voiturette osztályú autót 1939-ra készítette el a Mercedes-Benz, és mindössze egyetlen nagydíjon indult: az 1939-es Tripoli Grand Prix-n. Az 1,5 literes, M164 motort a kocsi orrában helyezték el, 5 sebességes váltóberendezést alkalmaztak.

Az 1939-es Tripoli Nagydíj minden idők legnagyobb létszámú voiturette megmérettetése volt, összesen hatvanan (!!!) neveztek a futamra. A tripoli versenyt általában a szezon legelején szokták megrendezni, az 1939-es májusi időpontban ugyanis már elviselhetetlen forróság uralkodik Észak-Afrikában. A versenyhétvége három gyártó csatáját hozta: a Maserati, az Alfa Romeo és a Mercedes-Benz pilótái mérték össze tudásukat.

A képen is látható Mercedesnek komoly szerep juthatott volna, ha nem tör ki a második világháború: 1940-től ugyanis új Grand Prix szabálykönyvet készültek bevezetni, ami sokkal kisebb súlyú és teljesítményű autókból álló mezőnyt jelentett volna - lényegében a voiturette osztály vette volna át a korábbi Grand Prix autók helyét.


Hogy Olaszországban ezt már 1939-be alkalmazták, annak elsősorban politikai okai voltak: az olasz hatóság azt akarta elérni, hogy a világverő német márkák hátránnyal (vagy egyáltalán ne) indulhassanak az olasz futamokon. Másfelől viszont az 1938-as Tripoli nagydíjon történt két halálos baleset (az egyiket éppen a kor legtehetségesebb magyar versenyzője, Hartmann László szenvedte el) megmutatta, hogy nem biztonságos a GP és a voiturette autókat egy mezőnybe engedni, márpedig egyszerűen nem volt annyi GP-nevező, akikkel feltölthették volna a rajtrácsot.

A hivatalos szabályokat csak az előző év szeptemberében, 8 hónappal a futam előtt hirdették ki, így mindenki meglepődött, amikor a Mercedes-Benz mégis benevezett két autót. Nyolc hónap alatt megtervezték, legyártották és tesztelték a W165-öt.


A tripoli időmérők nem keződdtek fényesen: meleg szél fújt a sivatag felől, az ég sárgába fordult, embernek és gépnek sem tett jót a hőség és a por. Ráadásul a Mercinél a versenyzők is egymásnak estek, mind Rudolf Caracciola, mind Hermann Lang úgy gondolta, hogy a csapat a másiknak próbál kedvezni. Szombaton tört ki a botrány: a Mercedes-Benz csapatfőnöke, Alfred Neubauer aggódott az 52 fokos aszfalt miatt, és arra kérte Langot, hogy tegyen meg három kört, hogy megnézhessék: hogyan reagálnak a gumik az akkoriban szélsőségesnek számító körülményekre. Amikor azonban Caracciola meglátta, hogy Lang a pályára készülődik, dühös lett: az eligazításon abban állapodtak meg, hogy a motorok kímélése miatt kihagyják a szombati edzést. Caracciola háromszoros bajnokként magának tartotta fenn az első számú versenyzőnek járó előjogokat, és azzal vádolta meg Neubauert, hogy Langot próbálja előnyhöz juttatni - majd miután ezt a fejükhöz vágta, elviharzott, és estig nem is látta senki.


Neubauer szerette volna tisztázni a történteket, ám azt vette észre, hogy Lang is eltűnt: később a garázsok mögött találta meg a feleségével, aki kijelentette: elegük van Carrach féltékenységi jeleneteiből, és Lang inkább nem is indul a versenyen. Végül a Mercedes főigazgatójának, Max Sailernek személyesen kellett rávennie a versenyzőt, hogy üljön vissza az autóba.

A botrány az esti eligazításon tovább folytatódott, amikor Neubauer ismertette a taktikát. Lang az időmérőn használt abroncsokon kezdte volna a versenyt, amely gyorsan felmelegszik, és jobb tapadást biztosít, míg Carraciola új gumikat kapott, és egy rövid etap után behívták a BOX-ba tankolni. Carrach magának is bejáratott gumikat kért, azonban Neubauer a fejéhez vágta: csak saját magának kösznheti, hogy faképnél hagyta a csapatot, és így nem volt lehetőségük bejáratni az abroncsait. Ezúttal is Sailernek kellett közbelépnie.

Időmérő TOP 10
1. L. Villoresi (Maserati) 3m41.80s
2. Lang (Daimler Mercedes-Benz) 3m42.35s
3. Caracciola (Daimler Mercedes-Benz) 3m43.13s
4. E. Villoresi (Alfa Romeo) 3m46.35s
5. Biondetti (Alfa Romeo) 3m46.40s
6. Aldrighetti (Alfa Romeo) 3m47.86s
7. Rocco (Maserati) 3m50.30s
8. Pintacuda (Alfa Romeo) 3m52.10s
9. Trossi (Maserati) 3m52.74s
10. Cortese (Maserati) 3m54.60s

 A versenyre extrém körülmények között került sor: árnyékban 35, napon 40 fokot mértek, a pálya hőmérséklete az ötven fokot is elérte. Meglehetősen furcsa módszerrel indították a futamot: egyszerre lámpával és zászlóval is. Amikor a lámpák kialudtak, Lang, Farina és Caracciola azonnal ráléptek a gázra, a többiek egy pillanattal később, amikor a zászló meglendült. Emiatt egyébként az Alfások meg is óvták a rajtot, ám végül a Mercik nem kaptak büntetést.


Lang az élen már az első körben hét másodperces előnyt épített fel, a Maseratik közben megjárták a poklot: Trossi, Cortese és Luigi Villoresi motorhiba miatt már az első körben kiállni kényszerült. A gyári csapatból egyedül Rocco maradt versenyben, messze lemaradva az élmezőnytől. Nem úgy az Alfák, amelyek kihasználva a konkurencia gyengélkedését, felkapaszkodtak a mezőny élére. Tíz kör után azonban a hőség elkezdte kínozni az Alfákat, Farina esett el elsőként. A hőségben hulló Alfák hátán az egyetlen talpon maradt gyári Maserati, Rocco felkapaszkodott az ötödik helyre. A verseny végére Lang utolérte Caracciolát, de úgy döntött, hogy nem körözi le csapattársát, hanem együtt haladnak át a célvonalon.

Többen panaszkodtak a Mercedesek kipufogója miatt: a mögöttük haladó versenyzők rosszullétre panaszkodtak, a szemükbe került égéstermék miatt nem láttak jól, többen veszélyesen kiszáradtak. Azt mondják, a pilóták a futam után bármilyen folyadékot felhajtottak, amit találtak, és emiatt többen csúnyán be is rúgtak.

A célba érők névsora
1. Hermann Lang (Daimler Mercedes-Benz) 1h59m12.36s
2. Rudolf Caracciola (Daimler Mercedes-Benz) + 3m37.28s
3. Emilio Villoresi (Alfa Romeo) + 7m47.64s
4. Piero Taruffi (Ambrosiana Maserati) + 14m18.78s
5. Armand Hug (Torino Maserati) + 17m53.27s
6. Andrea Brezzi (Torino Maserati) + 21m03.31s
7. Giovanni Rocco (Maserati) +1kör
8. Dioscoride Lanza (Sabauda Maserati) +2kör
9. Edoardo Teagno (Torino Maserati) +2kör
10. Luigi Castelbarco (Ambrosiana Maserati) +2kör
11. Renato Balestrero (Torino Maserati) +3kör
12. Enrico Platé (Platé Maserati) +4kör

Leggyorsabb kör:  Hermann Lang (Daimler Mercedes-Benz) 3m43.77s

Mivel a '39-es évad további részében a GP formulát alkalmazták, a következő szezont pedig elsöpörte a világháború, a Mercedes-Benz W165 nem versenyzett többé.