2014. július 12., szombat

100 ÉVE a Mercedes GP uralta a világot

Mennyit változott a nagydíjversenyzés száz év alatt? Bizonyos értelemben kevesebbet, mint gondolnád: múlt héten volt száz éve, hogy Christian Lautenschlager megnyerte az év egyetlen Grande Épreuve-ét egy Mercedes GP versenyautó volánja mögött.

Christian Lautenschlager (Mercedes GP)


Mindig érdekes felfedezni a párhuzamot két, egymástól időben igen távol eső grand prix szezon között - márpedig a 2014-es és a száz évvel korábbi évadok több tekintetben is hasonlóságot mutatnak.

Például a szabálymódosítások miatt. Az 1914-es Francia Nagydíjra több helyen is átírták a szabálykönyvet. Korlátozták az autók súlyát 1100 kilogrammban, illetve a motor térfogatát 4500 cm3-ben.

A lyoni pálya

1914-ben is sok múlt a gumikon: a Mercedesek Continental gumikkal vágtak neki az év legfontosabb futamának, míg a Peugeot a Dunlop mellett döntött - a németek egyetlen kiállással csinálták végig a 752 kilométeres versenytávot, míg a Dunlop abroncsokon futó Georges Boillot összesen nyolcszor járt a boxban.


Az 1914-es Francia Nagydíjat új helyszínen, Lyon környékén rendezték meg egy 37.629 km hosszú, közutakon kialakított pályán, amin húsz kört tettek meg a versenyzők. A futamra kevesebb, mint egy héttel a szarajevói merénylet után került sor, és ez volt az utolsó európai nagydíj, amit az első világháború kitörése előtt futottak: a következő Grand Prix, amit az öreg kontinensen rendeztek meg, az 1919-es Targa Florio volt.

A rajtrács. Bal oldalon Szisz Ferenc Aldája a poleban, mellette #2 számmal Carl Jörns Opelje

A 300.000 fős nézőközönség előtt megrendezett futamra harmincheten neveztek. A versenyzőket párosával rajtoltatták, az egyes sorok között harminc másodperces különbséggel. Az első kör végén Max Sailer (Mercedes GP) állt az élen, 18 másodperces előnnyel, amit az ötödik körre majdnem három percesre hízlalt. Végül a hatodik körben megfőtt a motorja, és fel kellett adnia a versenyt.

Max Sailer (Mercedes GP)

Ekkor a kétszeres Grand Épreuve-bajnok Georges Boillot (Peugeot) örökölte meg az első helyet, amit tizenkét körön át meg is tudott tartani, négyperces előnyt építve ki a mögötte haladó Mercedesek előtt. A Dunlop gyenge minőségű abroncsai miatt szükséges rengeteg kerékcsere azonban eddigre megtette hatását, a mindössze egyszer kiálló Lautenschlager megelőzte a nyolcadszor is boxba hajtó Boillot-t, és a Continental kiválóan viselkedő gumiján egyetlen kör alatt félperces előnyt épített fel. Boillot végül motorhiba miatt az utolsó kört már nem tudta befejezni.

Szisz Ferenc az Alda volánjánál

Nem volt szerencséje annak a Szisz Ferencnek sem, aki Fernand Charron unszolására visszatért a nyugállományból, és rajthoz állt az Alda csapat autójával. A világ első nagydíjgyőztese a #1 rajtszámmal vághatott neki a lyoni versenynek, amit aztán sérülés miatt adott fel. A 11. körben félre kellett húzódnia, hogy versenyszerelőjével lecseréljék az egyik kereket, és a művelet közben egy másik versenyző elütötte őt és szerelőjét. Szisz eltörte a karját, és többé nem vett részt nagydíjon.

A futamot végül a Mercedes GP hármas győzelemmel nyerte, a dobogó mindegyik fokán a német gyártó versenyzői állhattak.

A dobogósok babérkoszorúval díszített autói: #28 Lautenschlager, #39 Salzer, #40 Wagner

A futamon számos - azóta legendássá vált név szerepelt. A Lautenschlager mellett dobogóra lépő Louis Wagner és Otto Salzer is nyert később nagydíjat, ahogy a negyedik helyezett Goux is számos sikert elért a sportágban a világháború után, csakúgy, mint a harmadik körben motorhiba miatt kiálló Felice Nazzaro. Dario Resta és Ralph DePalma pedig a ma IndyCar-nak nevezett amerikai AAA bajnokságban szerzett nevet magának.

A célba érők névsora:
1. Christian Lautenschlager GER (Mercedes GP) 7:08:18.4
2. Louis Wagner FRA (Mercedes GP) +1:35.8
3. Otto Salzer GER (Mercedes GP) +4:57.4
4. Jules Goux FRA (Peugeot) +9:28.8
5. Dario Resta GBR (Sunbeam) +19:59.0
6. Draugtin Esser FRA (Nagant) +32:09.8
7. Victor Rigal FRA (Peugeot) +36:09.8
8. Arthur Duray BEL (Delage) +43:13.6
9. René Champoiseau FRA (Th Schneider) +58:33.2
10. Carl Jörns GER (Opel) +1:08:51.2
11. Antonio Fagnano ITA (Fiat) +1:17:52.6