2014. július 28., hétfő

Belgium bojkott alatt

Nézőpont kérdése, hogy ki volt a felelős a nyolcvan évvel ezelőtti, 1934-es Belga Nagydíj foghíjas mezőnyéért: a belgák, akik 180.000 frankos vám befizetését kérték a német csapatoktól az alkoholtartalmú üzemanyagaikért, vagy a Mercedes és az Auto Union, akik ennek hatására visszavonták nevezésüket.

Az mindenesetre tény, hogy 1934. július 29. esős délutánján mindössze heten sorakoztak fel a rajtrácson Spa-Francorchampsban.

A 14,9 kilométeres versenypályán 40 kört, vagyis összesen 596,05 kilométert kellett teljesíteni.

Rajtsorrend
1. Robert Benoist (FRA, Bugatti)
2. Louis Chiron (MON, Scuderia Ferrari Alfa)
3. Antonio Brivio (ITA, Bugatti)
4. René Dreyfus (FRA, Bugatti)
5. Achille Varzi (ITA, Scuderia Ferrari Alfa)
6. Charles Montier (FRA, Montier Ford)
7. Raymond Sommer (FRA, Maserati)

A mezőnyből az említett vámbotrány miatt olyan nagy nevek hiányoztak, mint Hans Stuck, Rudolf Caracciola és Luigi Fagioli.

A rajtot Chiron kapta el a legjobban, az első kör végére 2 másodperces előnyt épített ki Dreyfus és Varzi előtt. A Bugatti versenyzői azonban hamarosan egymás után álltak ki a BOX utcába motorprobléma miatt. Így a tizedik körben már az olasz csapatok helyezkedtek el a képzeletbeli dobogón: az élen a két Ferrari Chiron és Varzi vezetésével (több mint egyperces különbséggel kettejük között), a harmadik helyen pedig Sommer Maseratija rótta a kilométereket nagyjából 5 perces hátrányban az élen álló Chironhoz képest. Csakhogy míg Varzi képes volt tartani csapattársa tempóját, Sommer öt körrel később már újabb egy perccel volt lemaradva a két Ferrari mögött.

A sorrend akkor változott meg, amikor a boxkiállása után a monacói Chiron hibázott az Eau Rogue-ban a 20. körben, megcsúszott egy vízátfolyáson és az autója átfordult a tengelye körül. A pilóta nem sérült meg,  de fel kellett adnia a futamot. Csapattársa így megörökölte az első helyet.

Varzinak kényelmes, több mint 11 másodperces előnye volt, ő azonban nem nyugodott meg, és körrekordot futott a 24. körben (5:47. Az akkoriban használt vonalvezetésen egyébként 5:04.1 volt a leggyorsabb idő, amit valaha teljesítettek, ezt három évvel a tárgyalt futam után, 1937-ben futotta Hermann Lang egy Mercedes volánja mögött.) Hiba volt ennyire erőltetni: a következő körben Varzi motorja füstölni kezdet, így a második Ferrari is idő előtt állt ki a versenyből.


Innentől kezdve semmi sem veszélyeztette Dreyfus győzelmét, aki csapattársával, Brivioval egy vártlan kettős győzelmet szerzett a Bugttinak. És történt még egy váratlan dolog: a box utca fölé épített lelátó összeroskadt, a nézők pedig a csapatok felszereléseire zuhantak.

Végeredmény
1. Dreyfus (FRA, Bugatti) 4:15:03.8
2. Brivio (ITA, Bugatti) + 1:51.0
3. Sommer (FRA, Maserati) +1 kör
4. Benoist (FRA, Bugatti) +3 kör
5. Montier (FRA, Montier Ford) +10 kör
DNF. Varzi (ITA, Ferrari Alfa) 25. kör
DNF. Chiron (MON, Ferrari Alfa) 20. kör

Leggyorsabb kör: Antonio Brivio (Bugatti) 5:45.0