2014. július 2., szerda

Bernie elfelejtené Monzát. Vélemény.

Szomorú hírt olvashattunk tegnap. Bernie Ecclestone kijelentette: nem szeretné meghosszabbítani az Autodromo Nazionale 2016-ban lejáró szerződését, így Monza 94 (KILENCVENNÉGY!!!) év után kikerülhet az F1 versenynaptárából.



Mindjárt kifejtem a véleményemet, de előtte álljon itt a hír úgy, ahogy az MTI-ben megjelent.

Monza kikerülhet a Forma-1-es versenynaptárból
Budapest, 2014. július 1., kedd (MTI) - Kikerülhet a Forma 1-es versenynaptárból az Olasz Nagydíj helyszíne, a monzai pálya - jelezte az F1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone.
"Nem hiszem, hogy megújítjuk a két év múlva lejáró szerződést, 2016 után valószínűleg búcsút mondunk Monzának" - nyilatkozta az olasz Gazzetta dello Sport napilapnak a 83 éves üzletember, aki kereskedelmi szempontból katasztrofálisnak minősítette a 2010-ben megkötött jelenlegi kontraktust.
Monza, ahol 1922-ben rendeztek először F1-es futamot, az egyik legnépszerűbb és leghíresebb pálya az autósport királykategóriájában. 1950 óta minden olaszországi versenyt itt rendeztek, leszámítva az 1980-as imolai futamot.
Legyünk realisták, igen valószínű, hogy Bernie csak fenyegetőzik, hogy kedvezőbb pozícióba kerülhessen a hamarosan időszerű szerződéshosszabbítási tárgyalások során, én személy szerint valószínűbbnek tartom, hogy végül mégis megállapodik Monzával.

Csakhogy bármi is lesz a vége, már önmagában az elszomorító, hogy ez az ötlet egyáltalán felmerülhet. Monzával ugyanis nincs semmi baj nincs. A pálya megfelel a modern kor biztonsági előírásainak, kedvelt helyszíne a száguldó cirkusznak, és rendszerint izgalmas versenyeket produkál.

A Pista di Alta Velocità, a legendás monzai oválpálya egy részlete

A Forma-1 válságban van, és ennek a válságnak az egyik fő oka az, hogy egyre jobban eltávolodik a saját gyökereitől. Nem lenne baj azzal, hogy egyre több ázsiai, amerikai futam kerül a versenynaptárba, amíg meg tudjuk őrizni a régi, klasszikus helyszíneket is. Azokat, amelyeken nemcsak a mostani versenyzők példaképei, Senna meg Prost versenyeztek, de az ő példaképeik, meg azok példaképei, egészen Caraccioláig, Rosemeyerig, Nuvolariig és Ascariig visszamenőleg.

UPDATE: Vályi István TotalCaron megjelent cikke a témáról

A népszerűség zuhanását mesterségesen szikrázó fenéklemezzel és kipufogóra szerelt trombitával igyekszik megállítani az F1 ahelyett, hogy példát venne amerikai testvérszériája, a szintén évszázados múlttal rendelkező IndyCar szervezőiről. Az IndyCar esetében a teljes bajnokság az 500 mérföldes indianapolisi verseny hagyományaiból táplálkozik, erre a hagyományra épül a teljes évad forgatókönyve. A Forma-1-nek ugyanilyen mély gyökerei vannak, amikre építkezni lehetne ahelyett, hogy széthordjuk az alapokat. Monza, a Nürburgring, Silverstone, Monaco, Spa, igazi népünnepéllyé kellene tenni ezeket a futamokat ahelyett, hogy a megszűnésükkel fenyegetőzünk a nagyobb profit reményében.


A monzai aszfaltcsíkot 1922-ben építették, és két részből áll: a ma is használt Grand Prix pálya és az azt keresztező oválpálya. Az első nagydíj, amit ezen a helyszínen rendeztek, az 1922. szeptember 10-i Olasz Nagydíj volt, amit a teljes aszfaltfelületen futottak, felváltva tették meg a köröket a GP- és az oválpályán. Az első monzai futamot a FIAT versenyzője, Pietro Bordino nyerte Felice Nazzaro (FIAT) és Pierre de Vizcaya (Bugatti) előtt, aki a 80 körös, 800 kilométeres versenytávot 5 óra 43 perc 13 másodperc alatt teljesítette.

Az elmúlt közel száz évben 83 alkalommal rendeztek Olasz Nagydíjat, ebből 79-et Monzában. Ehhez még hozzájönnek az egyéb itt megrendezett F1 futamok: a Milánói Nagydíj (1926-1927) és a Monza Nagydíj (1929-1933). Meg kell említeni, hogy több, Monzában megrendezett Olasz Nagydíj egyben az Európa Nagydíj címet is viselte (1923, 1927, 1928, 1949, 1956, 1960, 1967.) A pályán a legtöbb, öt győzelmet Michael Schumacher szerezte meg, az öröklista második helyén négy győzelemmel Nelson Piquet áll, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokán Tazio Nuvolari, Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Ronnie Peterson, Alain Prost, Rubens Barrichello és Sebastian Vettel három-három győzelemmel osztozik.

Nehéz megmondani, hogyan lehetne újra fellendíteni a versenysorozatot, de igen valószínűnek tartom, hogy Bernie Ecclestone már nem lesz erre képes. Talán az utódja - akit a hírek szerint már nagy erőkkel keresnek - egy új korszakot hozhat a Formula-1 történelmébe, talán ha egy olyan ember ülhetne a helyére, akinek többet jelent a sport és a tradíció, mint a pénz... Reméljük, hogy erre a cserére minél előbb sor kerül. Ha a német bíróságok elítélik Ecclestone-t vesztegetés és hűtlen kezelés miatt, akkor hamarabb is, mint gondolnánk.