2014. október 24., péntek

1914. Amerikai Nagydíj

Az Amerikai Nagydíj az idei versenynaptár eseményei közül a legrégebben alapított, először 1908-ban rendezték meg. Ezúttal azonban a 100 évvel ezelőtti futamról írok.



(John Marquis [Sunbeam] balesete a "Halálkanyarban")


Bár az 1914-es, a kaliforniai Santa Monica utcáin megrendezett Amerikai Nagydíj része volt az európai nagydíj-versenynaptárnak és a ChampCar naptárának is, a futamra végül csak amerikaiak neveztek. A futamot 1914. február 28-án rendezték meg, két nappal az ugyanitt rendezett Vanderbilt Kupa után (amit egyébként az olasz származázú, de amerikai licensszel versenyző Ralph de Palma, a Schroeder-Mercedes csapat versenyzője nyert meg). De Palma azzal a céllal maradt a városban, hogy duplázik, és az Amerikai Nagydíjon is ő látja meg először a kockás zászlót.

(Ralph de Palma [Mercedes] )

A pályát Santa Monica utcáin jelölték ki, 13.546 km hosszú volt, összesen 48 kört, azaz 650.201 kilométert teljesítettek a versenyzők. A rajtrácsot a Csendes-óceán partján jelölték ki. Az Ocean Avenue-n végigszáguldva elsőként az úgynevezett Halálkanyarral találták szembe magukat a versenyzők, ez egy derékszögű balos kanyar az Ocean Avenue és a Wilshire Boulevard sarkán. Ez a pálya leghosszabb egyenese, amelynek a végén egy dupla balos kombinációval fordultak rá a San Vincente Boulevardra, amit több nagy tempójú kanyar tör meg. Az utca végén egy intenzív balos kanyarral tértek vissza az óceán-partra.


De Palma terve végül nem jött be: csak a negyedik helyen ért célba, majdnem egyórás lemaradással a győzteshez képest (a tízes években a több órán át tartó befutók teljesen szokványosak voltak). A futamot végül Eddie Pullen nyerte egy Mercer volánja mögött.

(Eddie Pullen [Mercer] megnyeri az 1914-es Amerikai Nagydíjat)

Eddie 1883-ban született Trentonban, New Jersey államban. Versenyzői pályafutását 1912-ben kezdte, első futamgyőzelmét a Tacoma Speedway-en szerezte, Washington államban. 1914-ben megnyerte a szezon két legfontosabb ChampCar-futama közül az egyiket, az Amerikai Nagydíjat, ám a másikon, az 500 mérföldes indianapolisi versenyen nem tudta kvalifikálni magát - a Mercer inkább az utcai pályákon viselkedett jól. Ebben az évben nem írtak ki hivatalos bajnokságot az Egyesült Államokban, a versenyeket szervező és felügyelő AAA azonban 1926-ban visszamenőleg is bajnokként ismerte el a legeredményesebb versenyzőket. 1914. bajnoka így visszamenőleg Ralph de Palma lett, Pullen pedig a második helyet szereze meg. 1921-ben fejezte be pályafutását, és 1940-ben, 57 évesen hunyt el.

(Eddie Pullen és szerelője a Mercerben 1915-ben)

A Mercer amerikai autógyártó 1909-1925 között működött, nevét a New jersey állambeli Mercer megyéről kapta, habár központja a Connecticut állambeli New Britainben volt. A cég első sikeres versenyautója az 1910-es Type-35R Raceabout volt, ami 1911-ben hat versenyéből ötöt megnyert, és csak az Indy 500-on bukott el - mint fentebb említettem, a Mercernek nem feküdtek az Indianapolishoz hasonló épített oválpályák. 1914-ben Pullen (aki egyébként a hétköznapokon a gyár alkalmazottja volt) két győzelmet szerzett, Santa Monicában és Coronában. A márka bukását az okozta, amikor a tulajdonos család mindkét, a cégben érdekelt tagja meghalt. Ferdinand Roebling 1919-ben vesztette életét, unokaöccse, Washington Roebling pedig 1912-ben a Titanic tragédiájában veszett oda. A cég 1919 után a Hare's Motors tulajdonába került, majd ez a konzorcium anyagi okok miatt a húszas években beleolvadt a Durant Motors-ba.

Az 1914. Amerikai Nagydíj célba érői

1. Eddie Pullen (USA, Mercer) 5h13m30
2. Guy Ball (USA, Marmon) 5h53m23
3. William Taylor (USA, Alco) 6h08m29
4. Ralph DePalma (USA, Mercedes) 6h09m08
5. Gil Anderson (USA, Stutz) +3 kör
NC Huntley Gordon (USA, Mercer) +7 kör