2014. október 25., szombat

Már megint az Audi visszatéréséről pletykálnak

A Telesport oldalán jelent meg a pletyka ma délután, mely szerint az Audi 2016-tól visszatérhet a nagydíjversenyzésbe. 

Mindenekelőtt hadd jegyezzem meg: két évtizede követem többé-kevésbé a F1 körüli híreket, és ez idő alatt többször is fölreppent a hír, hogy az ingolstadtiak visszatérnek a királykategóriába (gondolom a pletyka már azelőtt is elő-előkerült), és még mindig nyomát sem látjuk.



A TeleSport által összefoglalt pletykák szerint az Audi 2016-ban a Red Bull partnereként térne vissza a F1-be, méghozzá a Stefano Domenicalli és Fernando Alonso duóval, a projekt pedig a márka WEC- és DTM-szereplésének végét jelentené. Szerintem mindez csak wishful thinking, az Audi mindkét említett sorozatban sikert sikerre halmoz, nincs okuk arra, hogy egy kétes kimenetelű projektre cseréljék az aranytojást tojó tyúkot.

Ha esetleg mégis én tévedek, akkor 2016-ban az Audi 77 év után térne vissza a nagydíjversenyzésbe. A négykarikás márka utolsó szezonja az 1939-es volt (akkor egyébként az ő versenyzőjük, Hermann Paul Müller állt a tabella élén, amikor kitört a világháború, elsöpörve az autósportot - és lényegében egész Európát. Az akkor még Auto Union néven szereplő csapat 1939. szeptember 3-án, a Belgrád Nagydíjon állt utoljára rajthoz.



A jugoszláv fővárosban kijelölt 2.794 km hosszú városi pályán az óramutató járásával ellentétes irányban köröztek, 8 balos kanyar, egy enyhe jobbos volt, és minimális esély mutatkozott az előzésre. Az utcák szűkek, csúszósak és buckásak, ráadásul a versenyzőknek a villamos-sínekkel is meg kellett küzdeniük. Mindössze öten álltak rajthoz, ami nem emelte az esemény fényét. Amikor a futamot megrendezték, már két napja zajlott a háború, Franciaország és Nagy-Britannia hadat üzent Németországnak. Hogy mennyire forró volt a helyzet, azt jelzi a később a Mercedes csapatfőnöke, Alfred Neubauer által elmondott anekdota is: eszerint von Brauchitsch vasárnap reggel megpróbált felszökni a Svájcba tartó repülőre, a csapatfőnök maga rángatta le a szökevényt a gépről.

A rajtsorrend a következő volt:
1. Brauchitsch (Mercedes-Benz)
2. Lang (Mercedes-Benz)
3. Müller (Auto Union)
4. Nuvolari (Auto Union)
5. Milenkovics (Bugatti)

Langnak gondjai akadtak a hátsó kerekekkel, így nem tudott jó rajtott venni, von Brauchitsch kiváló ritmussal tudta megőrizni a pole pozíciót a rajtot követően. Lang persze őrjöngött: pontosan tudta, hogy a háború miatt hosszú ideig nem rendeznek majd versenyeket, és mindenképpen ő akarta megnyerni az utolsót. Előzni próbált, de Brauchitsch felszorította a járdára. A két Mercedes vad csatát vívott az élen, a csapatfőnök Alfred Neubauer hiába jelezte nekik, hogy fogják vissza magukat. A hetedik körben Brauchitsch kicsúszott, az autója kavicsot és port szórt a pályára. A felverődő kavicsok összetörték Lang védőplexijét és a szemüvegének mindkét üvegjét. A német szinte vakon vezetve, vérző szemmel tért vissza a boxba, szeméből a csapat orvosa húzta ki a szilánkokat.

(A rajtrács. Az első sorban Manfred von Brauchitsch és Hermann Lang, hátul bal szélen a falnál Boszkó Milenkovics, mellette ezüst autóval Müller)

A továbbra is a határon autózó Brauchitsch a 15. körben 13,8 másodperces előnnyel vezetett a mögötte haladó Müller előtt. Csakhogy a jobbos kanyarban megpördült, szembefordult a forgalommal, a motorja pedig leállt. Brauchitsch csak úgy tudta újraindítani, hogy visszagurult a lejtőn, a forgalommal szemben. Ez a szabályok egyértelmű megsértésének számított akkor is, és most is. Miután Müller elhaladt mellette, Brauchitsch megpróbálta irányba állítani a Mercedesét, és csak Nuvolari kivételes reflexeinek köszönhető, hogy az olasz nem száguldott bele.

Innentől tehát a két Auto Union haladt az élen, Müller öt másodperces előnyt épített fel Nuvolarival szemben. Brauchitsch elkeseredetten nyomta a gázt mögöttük, ami természetesen egy újabb megpördüléshez vezetett, így a Lang autójába beültetett, két kör hátrányban autózó márkatárs, Bäumer is elment mellette. Manfred utána eredt, és a verseny során immár másodszor a két Mercedes egymással vívott élet-halál harcot. Az élen Müller egy kicsúszással szétgyilkolta a hátsó gumijait, és ezután alig bírt elvergődni a boxutcáig.

(Tazio Nuvolari kimászik az autójából. Az Audi utolsó győzelme, és egyben utolsó futama volt.)

Az 50 körös verseny mindössze 64 percig tartott, Nuvolari 7,6 másodperces előnnyel nyerte meg az utolsó futamot, amelyen az Audi elindult.

1939. Belgrád Nagydíj végeredmény
1. Tazio Nuvolari (ITA, Auto Union) 1h04m03.8s
2. Manfred von Brauchitsch (GER, Mercedes-Benz) + 7.6s
3. Hermann Müller (GER, Auto Union) + 31.6s
4. Boszkó Milenkovics (YUG, Bugatti +29 kör)
DNF - H. Lang / W. Bäumer (GER, Mercedes-Benz)