2014. október 10., péntek

Orosz GP: Száz év öröksége

Pontosan száz évet kellett várni az 1914-ben megrendezett második Orosz Nagydíj után a harmadikra, amit most hétvégén futnak Szocsiban. Ezúttal is jó esély van rá, hogy német versenyző nyerjen egy a Benz névvel fémjelzett autóval. 



Az 1913-ban és 1914-ben használt szentpétervári pályát a város utcáin jelölték ki, a 30.381 km hosszú aszfaltcsíkon az óramutató járásának megfelelően köröztek a versenyzők.

Az NBC MotorSportsTalk blogja a következőket írja az Orosz GP világháború előtti történetéről, az 1913-as és 1914-es futamokról.

"1914 egy olyan év volt, ami örökre megváltoztatta a világot. Ferenc Ferdinánd osztrák főherceg szarajevói meggyilkolása események sorozatát indította el, melyek az addig látott legvéresebb konfliktusba torkolltak: az első világháborúba. Azonban az ezt megelőző hónapokban egészen másféle harc zajlott. A nagydíjversenyzés korai éveiben konstruktőrök és versenyzők (korukhoz mérten) brutálisan erős autókkal álltak rajthoz, hogy a világ legjobbjaivá váljanak - pont, mint ma. 

Akkoriban nem volt még világbajnokság, ehelyett Európa-szerte önálló versenyek követték egymást. Akkoriban minden egyszerűbb volt. Az 1914-es szezon egyik utolsó eseménye volt a második Orosz Nagydíj. Bár sokan úgy hiszik, a mostani szocsi verseny valójában nem az első Orosz Nagydíj, azt ugyanis 1913-ban rendezték meg Szentpétervár utcáin, az akkori fővárosban. Azokban az időkben nem volt DRS, KERS, aktív felfüggesztés, vagy akár csak biztonsági öv. Ezek voltak az évek, amelyekben kialakult a nagydíjversenyzés. Bár ez a világ nagyon különbözik attól, amit ma ismerünk, fontos, hogy megemlékezzünk a gyökereinkről. 

(a fenti kép az 1913-as Orosz Nagydíj rajtrácsán készült)

Az 1914-es futamot májusban rendezték meg, a résztvevők száma alulmúlta a várakozásokat a közelgő Francia Nagydíj miatt, ami a nagydíj-versenynaptár kék szalagos versenye volt. Végül 15 versenyző állt rajthoz Szentpétervárott a 210 werszt (régi orosz mértékegység,1 werszt = kb 1,1 km) hosszú versenyhez, amelyen alig két órával később a német Willy Scholl aratott rajt-cél győzelmet Benzével. Nico Rosberg az ő nyomdokaiba szeretne lépni németként a Mercedes-Benz színeiben. 

1914. augusztus közepére mindent magával ragadó háború tört ki Európában. A férfiakat és fiúkat a frontra küldték, hogy hazájukért harcoljanak - 16 millió soha nem tért haza."

Az NBC blogjában ezután még hosszasan fejtegetik, hogy miért nem volt lehetőség az elmúlt száz évben arra, hogy a nagydíjversenyzés visszatérjen Oroszországba. Ennek lefordítását most mellőzném, már csak azért is, mert e bejegyzésem témája kifejezetten a máig utolsó Orosz Nagydíj. Egy érdekességet viszont még megosztok veletek. A száz évvel ezelőtti mezőnyben egy hölgy is versenyzett egy amerikai gyártmányú Hupmobile volánja mögött, ám ő nem ért célba. Az 1890-ben született, ekkor 24 éves Elena Szamszonova volt a negyedik orosz nő, aki jogosítványt kapott. Orvosi iskolába járt, a háborúban előbb nővérként, majd egy tábornok sofőrjeként szolgált. Felderítő pilótaként szolgált a Birodalmi Légierőnél, míg parancsnoka el nem tanácsolta a repüléstől, mert alkalmatlannak tartotta. A forradalom után egy ideig folytatta felderítői repülői hivatását, majd testnevelés-tanárnak állt. 1958-ban, 68 évesen halt meg.


1914. Orosz Nagydíj célba érők:

1. Willy Scholl (GER, Benz) 1:48:32.2
2. S. Ovzsjannikov (RUS, Vauxhall) 1h59.03
3. Beria d'Argentine (ITA, Aquila Italiana) 2h01.40
4. A. Szlubszkij (RUS, Excelsior) 2h17.10
5. Rajevszkij (RUS, Vauxhall) 2h29.32
6. F. Boboskó (RUS, Hupmobile) 2h59.57
7. Szokolov (RUS, Agill)