2015. március 8., vasárnap

Az első nő a volán mögött

A nagydíjak világát mindig a férfiak dominálták, azonban a nők sem csak az elmúlt években kezdtek érdeklődni a versenyzés iránt. Ma Susie Wolff, Katherine Legge, az amerikában kisebb-nagyobb sikereket elérő Danica Patrik és a közelmúltban egy tesztbaleset szövődménye miatt elhunyt Maria de Villota neve csenghet ismerősen, a történet azonban koránt sem velük kezdődött.

Hanem Bertha Benzzel.



Az autósportok történetében Bertha Benz neve az első a sorban. Bertha Ringer néven született 1849-ben a badeni Pforzheimben. 1871-ben nagyobb összeget fektett be vőlegénye, Karl Benz műhelyébe - erre csak hajadon nőként volt lehetősége, a kor törvényei szerint amint férjhez ment, elvesztette a jogát arra, hogy önállóan dönthessen üzleti beruházásokról. Egy évvel később aztán az üzleti partnerek összeházasodtak, és később öt gyerekük született.

A vállalkozás a kezdeti években nem sok sikert hozott: Karl Benz lónélküli szekerei nem fogytak, miközben a konkurencia, a néhány kilométerre tőlük dolgozó Gottlieb Daimler is javában kísérletezett a maga megoldásán. Bertha - akinek a befektetett pénze tartotta fenn a céget az ínséges időkben - megelégelte, hogy férje zseniális munkája kárba vész a legkevésbé sem zseniális marketing-képességei miatt.

1888. augusztus 5-én - férje és a hatóságok tudta nélkül - két tinédzser fiával felült az egyik frissen gyártott autójukra (a háromkerekű járgányt egyhengeres, 2,5 lóerős motorral szerelték fel, és 40 km/h csúcssebességre volt képes), és elkocsikázott Mannheimből Pforzheimbe. Ezzel ő lett az első ember, aki komolyabb távolságot (106 kilométert) teljesített gépjárművel.


Bár Bertha elsősorban az édesanyját akarta meglátogatni, az utazással egyszersmind férjének is bizonyítani próbálta, hogy a már-már eladhatatlannak tűnő találmány valóban hasznos, és felkeltheti az emberek érdeklődését. Így is lett: az ismeretlen masina sokakat megrémisztett, vonzotta az érdeklődő tekinteteket, és a sajtó is felkapta a témát.

Út közben számos problémát kellett megoldania: meg kellett javítani a láncot, a fékeket, tisztítani kellett az üzemanyagcsövet, egy-egy húzósabb hegyre pedig fel kellett tolni a gépet. Hazaérkezése után pontos visszajelzéseket adott tapasztalatairól férjének, így együtt fejlesztették tovább az autót - Berthának köszönhetjük például a váltó feltalálását.

A Benz már a nagydíjversenyzés első éveiben, az első világháborút megelőző években szerepelt a futamokon, az Oroszországban megrendezett versenyeken verhetetlenek voltak. A gazdasági válság vezetett oda, hogy előbb szoros együttműködési megállapodást kötöttek a Daimlerrel, majd a két cég 1926-ban egyesült. A Mercedes-Benz autók évről évre jobban szerepeltek a nagydíjakon, és dominálták a harmincas évek autósportját.


A hosszú élettel megáldott Bertha Benz láthatta, ahogy a férjével közös munkájuk megváltoztatja a világot. 1944-ben, két nappal 95. születésnapja után hunyt el.