2015. április 18., szombat

A milliós futam

A múlt héten leírtam az 1933-as Tripoli Nagydíj előtörténetét, most lássuk, mi történt a versenyen!

Egy sorból négy autó rajtolt, összesen huszonkilencen vettek rész ta futamon. Az első két sor a következő rendben helyezkedett el:

1. Luigi Premoli (BMP - Maserati)
2. Tazio Nuvolari (Scuderia Ferrari - Alfa Monza)
3. Mario Cussini (Maserati 26)
4. Henry Birkin (Maserati 8C)
5. Carlo Gazzabini (Alfa Romeo 8C)
6. Luigi Fagioli (Maserati 8C)
7. Achille Varzi (Bugatti T51)
8. Gianni Battaglia (Alfa Romeo 8C)

A futamon a magyar Hartmann László is részt vett egy Bugatti T51 volánja mögött, 48-as rajtszámmal, ő a 20. helyről indulhatott.

Rekonstruáljuk a történteket a Motor Sport korabeli tudósítása alapján!

Néhány perccel három után Badoglio marshall, Tripoli komrányzója megadta a startjelet. Az autók négyesével sorakoztak fel, a vezetést először Gazzabini (Alfa Romeo) szerezte meg. Ugyanakkor öröme nem tartott sokáig, több gyorsabb autó hamar kikerülte őt, és a néhány jelenlévő angol örömére Sir Henry Birkin küzdötte magát az első helyre, több élénkvörös autó elé.

Habár a Melhalla pálya 13 kilométeres, rettenetesen gyors, és az autók hamar felbukkantak újra a célegyenesben, teljesítve első körüket. Az új Maseratiját tökéletes készségekkel irányító Birkin haladt az élen, mögötte szorosan következett Nuvolari (Ferrari-Alfa), Campari (Maserati), Varzi (Bugatti), Fagioli (Maserati), Borzacchini (Ferrari-Alfa), Biondetti (BM) Zehender (Maserati), Premoli (B.M.), Hartmann (Bugatti), Castelbarco (Maserati) és több lassabban szenvedő autó.


Birkin továbbra is mesterien vezetett, és további négy körön át az élen maradt. Ekkor a veterán Campari komolyan a gázra lépett, megelőzte a döbbent Nuvolarit, és az ötödik körben átvette a vezetést az angoltól. Ahogy az autók elhaladtak a BOX utca előtt, Campari (Maserati) vezetett, 65.5 kilométert 22 perc 58 másodperc alatt teljesítve. Birkin (Maserati) volt a második 9 másodperc hátránnyal, Nuvolari a harmadik 5 másodperccel Birkin mögött, majd őt Varzi (Bugatti), Zehender (Maserati) és Fagioli (Maserati) követte.

A verseny sebességére következtethetünk abból a tényből, hogy Campari, aki a tizedik kör végén az élen állt, az addig 131 kilométeres távot 107 mph (172.2 kph) átlagsebességgel tette meg. Addigra Nuvolari már túljutott Birkinen, de az angol bátran nyomta a gázt, és csak néhány yardra maradt le.

A 14. körben Campari kiállt a BOX-ba tankolni, csak úgy, mint Fagioli. Így Nuvolari állt az élre. Féltávnál a következő volt az eredmény.

1. Nuvolari (Ferrari-Alfa) 1ó:9p
2. Birkin (Maserati) +10s
3. Varzi (Bugatti) +19s
4. Campari (Maserati) +2p
5. Zehender (Maserati) +2p

Sir Birkin győzelmi esélyei szertefoszlottak, amikor a 16. körben tankolnia kellett, és bár a művelet a szokásos gyorsasággal zajlott, Campari és Zehender is elé került. Csakhogy Camparinak újra félre kellett állnia, hogy újratöltsék az olajat az autójában, ami folyatni kezdett. 15 percig dolgoztak, hogy biztonságossá tegyék az autót, és bár a versenyző visszatért a pályára, hamarosan feladta a versenyt.


20 kör után még mindig Nuvolari vezetett, de Varzi már ott lihegett közvetlenül mögötte. A Bugattis versenyző példát mutatott nyugodt és kifinomult vezetési stílusából. A 25. körben felzúgott a közönség, amikor Varzi az élre állt. Nuvolarival történhetett valami, 20 másodperces hátrányba került, a következő körben azonban őrült módjára száguldott, hogy felzárkózzon a Bugattira. Az Alfa Romeo egyre közelebb és közelebb került, és a 29. körben már ő fordult elsőként a célegyenesre. Ahogy eltűntek a közönség szeme elől, hogy teljesítsék az utolsó kört, a nézők izgatottan várták a gigászi csata eredményét, és nyújtogatták a nyakukat, hogy mielőbb megláthassák az utolsó kanyarban felbukkanó autókat. A távolból úgy látszott, hogy a két kocsi fej fej mellett haladva közeledik, és együtt fordultak rá a célegyenesre. Végül azonban a Bugatti gyorsított ki jobban, és Varzi a közönség éljenzése közepette orrhossznyival megnyerte a Tripoli Nagydíjat. Birkin kiváló teljesítményt nyújtva a harmadik helyen zárt, míg Hartmann László kilencedik helyen ért célba.

A célba érők névsora:

1. Achille Varzi (Bugatti T51) 2:19:51.4
2. Tazio Nuvolari (Scuderia Ferrari - Alfa Monza) +0.2s
3. Henry Birkin (Maserati 8C) + 1:31.8
4. Gianni Battaglia (Alfa Romeo 8C)
5. Piero Taruffi (Alfa Romeo 8C)
6. Renato Balestrero (Alfa Romeo 8C)
7. Pietro Ghersi (Alfa Romeo 8C)
8. Attilio Battilana (Maserati)
9. Hartmann László (Bugatti T51) +4 kör
10. Luigi Castelbarco (Maserati 4CM)
11. Francesco Matrullo (Maserati 4CM)
12. Letterio Cucinotta (Talbot 700)
13. Ferdinando Barbieri (Maserati 4CM)
14. Mario Cussini (Maserati 26)