2015. május 16., szombat

A közúti gyorshajtás királya

Az 1955-ös Mille Miglia az autósport történetének talán legkiválóbb versenyzőit és autóit gyűjtötte egy mezőnybe, akiknek a gyönyörű - és legalább annyira kihívásokkal teli - észak-olasz közutakon kellett bizonyítaniuk rátermettségüket.


A Formula-1 örök másodikja, Stirling Moss elképesztő sebességrekordot döntve, fél órával a második helyezett, addigra kétszeres Grand Prix bajnok csapattársa, Juan Manuel Fangio előtt ért célba.

A Mille Migliát addigra már közel harminc éve rendezték meg évről évre, hogy a világ aktuálisan legjobb sportautói és legjobb pilótái észveszejtő tempóban végigszáguldjanak Észak-Olaszországon, lenyűgözve ezzel a sportág rajongóit. Természetesen a közutak ahogy ma, úgy akkor sem voltak alkalmasak arra, hogy versenytempóval közlekedjenek rajtuk, így a Mille Miglia a legveszélyesebb futamok egyike is volt nemcsak a pilóták, de a nézők számára is. Nem is beszélve arról, hogy az izgalmak fokozása érdekében a szervezők a lassabb kocsikat indították előbb. A gyorsabbaknak át kellett verekedniük magukat a teljes mezőnyön, ami egyrészt borzasztó látványos előzésekhez vezetett, másrészt megint csak emlékeztetnem kell olvasóimat, hogy mindez

közutakon, a hétköznapi forgalomban történt.

Moss egy Mercedes-Benz 300 SLR volánja mögött vágott neki a futamnak, a versenyen 534 induló vett részt. A verseny első szakaszában a Ferraris Eugenio Castellotti vezetett, Ravennába kétperces előnnyel érkezett. Castellotti agresszív stílusban vezetett, az autót becsúsztatta a kanyarokba, a Ferrari rendre sötét keréknyomokat hagyott az aszfalton. Ez nem volt kifizetődő stratégia, autója nem bírta a gyűrődést, már Pescara előtt elromlott. Csapattársa, Paolo Marzotto defektet kapott 270 kilométeres tempónál, és bár sikerült úton tartani a gépet, nem megfelelő méretű pótkerék volt nála, így nem tudta folytatni a versenyt.


Moss az élre állt, és szoros csatát vívott a Ferraris Piero Taruffival, a boxkiállások azonban rendre a britnek jöttek ki jobban, így a tankolásokkal is időt nyert vetélytársához képest. Szintén Moss malmára hajtotta a vizet, hogy navigátora, Denis Jenkinson hónapok hosszú munkájval kanyarról kanyarra pontos itinert írt, így a papírjai alapján Moss pontosan tudhatta, hogy a beláthatatlan kanyarokban milyen irányt vesz az út, milyen akadályokra kell számítani. Ez a megoldás azóta általánossá vált a ralliban.




Rómába már 1 perc 15 másodperc előnnyel érkezett Moss Taruffi előtt. Capattársa, Fangio eközben motorhibával küszködött, panaszaival a római boxban nem foglalkoztak. A visszaúton Moss  kicsit lazíthatott: a hegyvidéki utakon Toszkána felé Taruffi kiállt a versenyből, Sienába érve pedig már 5:40 előnye volt a második helyen ekkor autózó Hans Herrmann előtt. Eközben Fangio motorja egyre betegebben szólt, mint a firenzei box csapat kiderítette, tönkrement az egyik üzemanyag-befecskendező cső, és a nyolchengeres motorban csak hét henger üzemelt.


Firezne után jött csak a neheze, Bologna felé hegyvidéki szerpentineken át vezetett az út Toszkánában. Hermann számára nem is sikerült a szakasz, balesetet szenvedett és fel kellett adnia a futamot. Innentől Moss mögött Fangio volt a második, fél órás lemaradással. A megnyugtató különbségről persze Moss nem tudhatott, így továbbra is nyomta, ami a csövön kifért, 270 kilométeres tempóval szaggata a jobb sorsra érdemes olasz aszfaltot, és csak Bresciába érve szembesült vele, hogy minden létező rekordot megdöntött.

A 992,3 mérföldes, 1597 kilométeres versenytávot 10 óra 7 perc 48 másodperc alatt teljesítette.

TOP 10

1. Stirling Moss & Denis Jenkinson / Mercedes-Benz, 10:07:48
2. Juan Manuel Fangio / Mercedes-Benz, 10:39:33
3. Umberto Maglioli & Luciano Monteferrario / Ferrari, 10:52:47
4. Francesco Giardini / Maserati, 11:15:32
5. John Fitch & Kurt Gesell / Mercedes-Benz, 11:29:21
6. Sergio Sighinolfi / Ferrari, 11:33:27
7. Olivier Gendebien & Jacques Washer / Mercedes-Benz 11:36:00
8. Wolfgang Seidel & Helmut Glöckler / Porsche, 12:08:17
9. Luigi Bellucci / Maserati, 12:09:10
10. Salvatore Casella / Mercedes-Benz, 12:55:08

A cikkhez a kapcsolódó Facebook-posztban szólhatsz hozzá.