2015. június 6., szombat

Apja fia: Hans és Hans Joachim Stuck

Amikor a mezőny a Gilles Villneuve-ről elnevezett pályára érkezik, szokás szerint egy-egy versenyző-dinasztia történetével foglalkozok.

Tavaly a két Ascari pályafutását - és tragikus haláluk kísértetiesen hasonló körülményeit - helyeztem egymás mellé (egyébként egyre inkább érzem, hogy időszerű lenne egy külön posztot szentelni Albertónak), idén pedig a Stuck famíliát mutatom be.



A sors apával és fiúval egyaránt kegyesebben bánt Stuckéknál. Míg Antonio Ascari első és fia utolsó futama között mindössze 35 év telt el, Hans és fia versenyzői pályafutása együtt 90 évet (!) fed le.

Bár mindketten hosszú éveken át szerepeltek a Grand Prix szakágban, igazi sikereiket egyikük sem ott érte el.

Hans Stuck 1900. december 27-én született Varsóban. Fiatalon először a hegyiversenyzésbe kóstolt bele, és első sikereit is ebben a szakágban érte el. Teljesítményének köszönhetően 1927-re gyári szerződést köthetett az Austro-Daimlerrel. Az osztrák csapattal a pályaversenyzésbe is belekóstolhatott, részt vett a sportautók részére kiírt Német Nagydíjon a Nürburgringen, bár nem ért célba. A harmincas években két Európa-bajnoki címet szerzett a hegyiversenyzésben.


Grand Prix karrierje a '30-as évek első felében kezdődött el, nagyrészt a hitleri hatalomátvételnek köszönhetően. A nácik a sportban óriási propaganda-értéket láttak, éppen ezért a német állam komoly pénzeket ölt abba, hogy sikeressé váljon a szakágban. 1934-ben a legjobb mérnököket és versenyzőket szerződtették le az újonnan induló Auto Union csapathoz, a Ferdinand Porsche által tervezett gépet a hegyiversenyzésben sikeresen szereplő Stuck hamar megtanulta uralni, már első évében több győzelmet és dobogós helyet is szerzett, és ha abban az esztendőben kiírtak volna bajnokságot, azt Stuck minden számítás szerint megnyerte volna. Balszerencséjére 1933-34-ben kétéves hiátus volt az Európa-bajnokságban, és Stuck végül GP-bajnoki cím nélkül volt kénytelen szögre akasztani a bukósisakot.

A második világháború után Stuck visszatért, és néhány futam erejéig a F1 érában is megmérettette magát, habár gyári csapatnál már nem kapott lehetőséget, és így esélye sem volt igazi sikerekért harcolni. A korszak legjobb eredménye az 1953-as Olasz Nagydíjon elért 14. hely volt egy AFM-Bristol volánja mögött.

Hans Stuck

Stuck 1948-ban vette el harmadik feleségét, Christa Thielmannt, akitől 1951-ben született meg fia, Hans Joachim, akit apja tanított meg vezetni a Nürburgringen. Hans Joachim gyermekkorát belengte a benzingőz, apja hatvan éves koráig folytatta versenyzői karrierjét, utoljára 1960-ban nyerte meg a német hegyibajnokságot.

Az ifjabbik Stuck 19 évesen már maga is versenyeken indult, 1970-ben meg is nyerte a Nürburgringi 24 órás versenyt egy BMW 2002 TI volánja mögött. Ez volt a már korábban említett közös vonása apjával: egyikük sem a Grand Prix-ben érte el legnagyobb sikereit. Míg az öreg Hans a hegyiversenyzés mesterévé vált, Hans Joachim az endurance-ban jeleskedett. Mielőtt azonban ezekről a sikereiről beszélnénk, vessünk egy pillantást F1 karrierjére!

1974 januárjában debütált az Argentin Nagydíjon a March-Cosworth színeiben. Első szezonjában a Spanyol Nagydíjon elért negyedik helye volt a legjobb eredménye, és ezt csak 1977-ben volt képes felülmúlni, amikor Bernie Ecclestone csapatában egy Brabham-Alfával kétszer is felállhatott a dobogó legalsó fokára. Legjobb bajnoki eredményét is ebben az évben érte el, amikor a ponttáblázat 11. helyén végzett.

Hans-Joachim Stuck apja Auto Unionjával

Sokkal inkább elismerésre méltó az endurance sikereinek listája. Formula-1 karrierje után kétszer nyerte a Le Mans-i 24 órás futam abszolút kiírását, mindkét alkalommal (1985, '86) a Rothmans Porsche csapat tagjaként Derek Bell és Al Holbert társaként; míg 1996-ban kategória-elsőséget szerzett a Porschéval Thierry Boutsen és Bob Wollek csapattársaként. A Nürburgringi 24 órás versenyt - a már említett 1970-es futamon kívül - még kétszer nyerte meg, 1998-ban egy BMW 320d volánja mögött Marc Duez, Christian Menzel és Andreas Bovensiepen váltótársaként; 2004-ben pedig egy BMW M3 GTR-rel Pedro Lamy, Jörg Müller és Dirk Müller csapattársaként.  Utolsó 24 órás versenyén 2011-ben a Nordschleifén 15. helyen ért célba egy Gallardo LP600+ GT3-mal, mondhatni "családi vállalkozásban" két fiával, Johannes és Ferdinand Stuckkal váltva egymást.

Hans Stuck 1978-ban, 77 évesen hunyt el. Hans Joachim Stuck e sorok írásakor 61 éves, és a Német Autósport Szövetség elnöke.

A cikkhez a kapcsolódó Facebook-posztban szólhatsz hozzá.