2015. július 19., vasárnap

Ferrari-fricska a Zöld Pokolban

1935-ben a Mercedes megállíthatatlan volt, magabiztosan nyerte a bajnokságba beszámító futamokat - éppen csak a hazai versenyükön kaptak ki a Ferraritól.

Tazio Nuvolari (#12)

Az 1935-ös Német Nagydíjat a mai napig a Ferrari egyik legfényesebb győzelmeként emlegetik. A 22,8 kilométer hosszú Nordschleifén 501 kilométert, 22 kört kellett teljesítenie a száguldó cirkusz mezőnyének a lehető legnehezebb körülmények között, esőben, 300 ezer néző és a Harmadik Birodalom legrangosabb tisztviselői előtt.

A futam eseményeit az olasz La Stampa napilapnak a verseny másnapján megjelent tudósítása alapján igyekszem rekonstruálni. A lap Tazio Nuvolari karrierje legfényesebb győzelmeként írta le a Mercedes és az Auto Union dominanciáját megtörő sikert, amivel hosszú idő után újra Grand Épreuve győzelemhez segítette az Alfa Romeót. Nivola "páratlan tökéletességgel és semmihez sem fogható merészséggel" vezetett a La Stampa méltatása szerint, hogy olyan drámai versennyel lepje meg a közönséget, amihez foghatót még nem látott a Nürburgring.

Manfred von Brauchitsch (#7)
De elég az olasz sajtó lelkendezéséből, lássuk a tényeket! A rajtsorrendet sorsolással állapították meg, az első tíz a következő sorrendben állhatott fel:

1. Renato Blastrero / San Giorgo Alfa
2. Tazio Nuvolari /  Ferrari Alfa
3. Hans Stuck / Auto Union
4. Manfred von Brauchitsch / Mercedes-Benz
5. Goffredo Zehender / Subalpina Maserati
6. Louis Chiron / Ferrari Alfa
7. Rudolf Caracciola / Mercedes-Benz
8. Philippe Étancelin / Subalpina Maserati
9. Raymond Mays / ERA
10. Hans Ruesch / Maserati

A magyar Hartmann László a hatodik sorból, a 15. rajtkockából vágott neki a futamnak egy Maserati 8CM volánjánál.

A szakadó eső és erős szél ellenére óriási közönség gyűlt össze. A mezőnyt 11:30-kor rajtoltatták, és Caracciola rögtön az élre ugrott a hetedik rajtpozícióból, őt Nuvolari és Fagioli követték, míg a leggyengébben Stuck és Paul Pietsch (mindketten az Auto Union versenyzői) indultak. Az első kört Caracciola 16:19 alatt futotta meg, 112 km/h átlagsebességgel, 12 másodperces előnnyel Nuvolari előtt.


A második körben Rosemeyer megkezdte a rohamot az első helyért, és csakhamar felzárkózott Caracciola mögé a második helyre, a negyedik körre már csak 4 másodperc volt a két pilóta között.

Az Alfák csakhamar hullani kezdtek: a pole-ból indult Blastrero vezetői hiba, Brivio pedig a differenciálmű meghibásodása miatt volt kénytelen már az első körökben feladni a küzdelmet, ahogy csapattársa, Chiron is. A Maserati versenyképtelensége miatt így az olaszok egyetlen reménysége Nuvolari maradt, aki viszont eddigre jócskán visszacsúszott a középmezőnybe.

Rosemeyernek korán ki kellett állnia kerékcserére, időközben pedig Nuvolari is feltámadt, és az élre küzdötte magát. A mezőny első négy versenyzője (Nuvolari, Caracciola, Rosemeyer és von Brauchitsch) egyszerre állt ki a boxba tervezett kerékcserére és tankolásra, így minden a szerelők ügyességén és gyorsaságán múlt. A pitből pedig elsőként Brauchitsch szabadult, majd Rosemeyer, Caracciola, Stuck és Nuvolari sorrend alakult ki mögötte.

Rudolf Caracciola
Az utolsó kör elejére Nuvolari a második helyre küzdötte fel magát, ám még így is jelentős (35 másodperces) lemaradásban volt az élen haladó Brauchitsch mögött. A német azonban eddigre már legyilkolta abroncsait, a Mercedes megcsúszott a vizes aszfalton, Nivola pedig ismét az első helyen találta magát, és végül két perces előnnyel diadalmaskodott.

A döbbent német nézők hangosan megtapsolták az olaszt, aki legyőzte a sajátjánál jóval erősebb autóval közlekedő hazai csapatokat. Mondanom sem kell, a náci vezérkart a tengernyi pénzből feltápolt két német gyártó vereségénél is jobban zavarta a közönség reakciója.




A célba érők névsora:
1. Tazio Nuvolari / Ferrari Alfa
2. Hans Stuck / Auto Union
3. Rudolf Caracciola / Mercedes-Benz
4. Bernd Rosemeyer / Auto Union
5. Manfred von Brauchitsch / Mercedes-Benz
6. Luigi Fagioli / Mercedes-Benz
7. Hanns Geier / Mercedes-Benz
8. Achille Varzi / Auto Union
9. Paul Pietsch / Auto Union
10. Hans Ruesch / Maserati
11. Goffredo Zehender / Subalpina Maserati
12. Pietro Ghersi / Soffietti Maserati

Leggyorsabb kör: Manfred von Brauchitsch / Mercedes-Benz, 10:32

Hartmann László a 9. körben állt ki műszaki hiba miatt.

A cikkhez a kapcsolódó Facebook-oldalon  szólhattok hozzá.

A győzelmét ünneplő Tazio Nuvolari