2016. március 19., szombat

Apósa autójával nyert

1928-ban rendezték meg az első Ausztrál Nagydíjat, bár ezt a címet csak évekkel később aggatták rá a versenyre, eredetileg 100 Miles Road Race néven hirdették meg.

A futamot 1928. március 31-én rendezték meg a Victoria állambeli Phillip Island-en. A 10,6 km hosszú pályán 16 kört, összesen 169 km-t kellett megtenniük a versenyzőknek. A versenyt eredetileg március 26. hétfőre tervezték, ám a heves esőzés miatt a hétvégéig   el kellett halasztani.


A nagydíjat két versenyre bontva rendezték meg: az első futamon a 750-1100cc és 1500-2000cc motorral szerelt autók indulhattak, a másodikon pedig az 1100-1500cc és a 750cc alatti gépek állhattak rajthoz. A két futam időeredményeit összesítették, és így alakult ki a végeredmény.

„A Victorian Light Club Car kielégítő mennyiségű nevezést regisztrált a 100 mérföldes országúti versenyre, amit a 6,5 mérföld hosszú pályán rendeznek meg Phillip Island-en, Western Port Bay-nél, Virginiában, március 26-án hétfőn. Harminc autót neveztek számos gyártótól, és az esemény, ami a maga nemében első lesz Ausztráliában, rendkívül érdekes versengést ígér. A pályán futott próbakörök során az egyenesekben 80 mérföld/óra csúcssebességet értek el, a kör átlagsebessége pedig 60 mérföld/óra volt, amit valószínűleg a futam közben is tartani lehet.”
Sport, 1928. március 23.

A négyszög alakú pályát lezárt közutakon jelölték ki, és négy, nagyjából derékszögű kanyarból és az azokat összekötő egyenesekből állt.

Arthur Waite (Austin)

„Számos vérpezsdítő incidens tarkította a 100 mérföldes autóversenyt – ami az első volt Ausztráliában –, és amit Cowes-ben  , a Phillip Island-en rendeztek meg szombaton. Mr. A. J. Terdich, aki egy Bugattit vezetett, egy hajszálnyira volt a haláltól, amikor a Hell's Cornerben autója megcsúszott, és a biztonsági szalmabálák óvták csak meg attól, hogy a mély árokba zuhanjék. Terdich 95 mérföld per órás sebességgel száguldott az egyenesben.”
The Week, 1928. április 6.

A Truth április 8-i száma arról is beszámolt, hogy Terdich egészen balesetéig a nap fő esélyesének számított. A második futamot az első hét körben Waite vezette, majd Terdich megelőzte őt, és magabiztosan száguldott a győzelem felé. A Truth szerint másfél körös előnyt autózott ki, és már csak 2,5 köre volt hátra, amikor a fent leírt balszerencse érte. Végül negyed órás szerelés után vissza tudott térni a pályára, de a győzelemre már nem volt esélye.

Az Austin csapat. Bal szélen Waite, a jobb szélen Herbert Austin

A végül a nap bajnokává avatott Arthur Waite 1894-ben született Adelaide-ben. Az első világháborúban Gallipolinál harcolt, ahol megsérült. A katonai kórházban ismerte meg későbbi feleségét, Irene Austint. A háború után Waite csatlakozott apósa, Herbert Austin cégéhez: visszaköltözött Ausztráliába, és Melbourne-ben megnyitotta az Austin Motor Company helyi kirendeltségét. Eddigre már versenyzőként is bizonyított, nyert versenyeket Brooklands-ben és Monzában is. Amikor meghirdették az első Ausztrál Nagydíjat 1928-ban, Waite apósa cégének egyik gyártmányával, egy Austin 7-essel nevezett a futamra.


Az Austin 7-est 1922 és 1939 között gyártották, és akkoriban a brit autós piac egyik legkedveltebb modellje volt. Herbert Austin olyan autót akart piacra dobni, ami kicsi, könnyen kezelhető és megfizethető, így ideális családi jármű. A verseny-változatot kifejezetten Waite kedvéért kezdték fejleszteni.

Maga az Austin Motors Company 1952-ig létezett, amikor összeolvadt a Morris Motors Limiteddel. Az Austin márkát még ezek után is, egészen 1987-ig használták. Jelenleg a márka a SAIC tulajdonában van.

Az 1928-as Ausztrál Nagydíj célba érői:

1. Arthur Waite / Austin - 1:46.4
2. John McCutcheon / Morris
3. Cyril Dickason / Austin
4. Arthur Terdich / Bugatti
5. Barney Dentry / Sénéchal
6. Jack Day / Bugatti
7. Clarrie May / Austin
8. J C Hutton / Alvis
9. Bill Lowe / Métallurgique
10. Tom Davey / Austin
11. Stan King / Austin
12.  Bill Williamson / Riley Nine
13.  Les Pound / DFP