2016. május 11., szerda

Csúnyát égtek a franciák

A Spanyolországban, de baszk területen található San Sebastian nagydíján 1926-ban kellemetlen meglepetés várta a Delage versenyzőit.


#7 - Delage, Robert Benoist


A 17,7 km hosszú Lasarte versenypálya nem először látta vendégül a száguldó cirkusz mezőnyét 1926-ban: már három évvel korábban is itt rendezték meg a San Sebastian Nagydíjat, a most tárgyalt futamot azonban Európa Nagydíj néven jegyezték, és a világbajnokságba is beleszámított.

Rajtrács:
1 Jules Goux / Bugatti
2 Robert Benoist / Delage
3 Andre Morel / Delage
4 Ferdinando Minoia / Bugatti
5 Bartolomeo Costantini / Bugatti
6 Edmond Bourlier / Delage

A fentebb már említett kellemetlen meglepetést a Delage kipufogócsöve okozta, amit az elöl elhelyezett motorból a pilótafülke alatt vezettek hátra, a túlforrósodott cső azonban komoly égési sérülést okozott a versenyzőknek. Ehhez persze kellett az is, hogy a pilótákat ne csak alulról süssék, hanem a spanyol nyár is bemutatkozzon nekik. A versenyen a Delage teljes sorcserét hajtott végre: Morelt Wagner váltotta, Benoist-t pedig Sénéchal. Amikor Sénéchal alatt megállt a Delage, átülhetett Bourlier autójába, akit pedig Wagner helyére ültettek a verseny utolsó szakaszára. Akkora volt a káosz a csapatnál, hogy azt a sajtó sem feltétlenül tudta követni.

Ferdinando Minoia és Jules Goux 

Égési sérüléseket szenvedett férfiak és síró nők jellemezték a Pireneusokban megrendezett 300 mérföldes versenyt. A spanyol király és királynő is a nézők között volt. A pálya nagyon veszélyes a meredek lejtésű kanyarok miatt. A hőmérő 100 fokot [szerk: 37 Celsius] mutatott árnyékban. Négy francia versenyző összeesett, mert nem védetlenek voltak a hőséggel szemben, őket mentővel vitték kórházba. Benoist fájdalmasan hisztériázott; el akarta érni, hogy folytathassa a versenyt, de egy bíró a sírdogáló nők nyomására megállította őt. Egy másik versenyző, Movel mellkasán és hátán csészealj méretű hólyagok keletkeztek. Amikor a teljes francia csapat lerobbant, Sénéchal, egy francia néző önként jelentkezett, hogy 115 mérföldes sebességgel átszáguldjon a hegyeken.
– Daily Chronicle, 1926. július 19.

Ennyit a bulvárlapokról. A történet természetesen nem épp úgy festett, hogy a lelkes szurkoló Sénéchal annyira felhúzta magát kedvenc csapata bénázásán, hogy leviharzott a boxba és beült a gépbe megmutatni, hogyan is kell ezt a műfajt űzni. Az 1892-ben született francia ekkoriban már sikeres versenyző volt. Első szezonjában, 1922-ben 21 versenyt megnyert abból a harmincból, amin elindult. A tárgyalt versenyig pedig már egy Le Mans-i 24 órás versenyt is teljesített, 1925-ben a 13. helyre hozta be a Chenard-Walcker gyártmányú autót csapattársával, Albéric Loqueheux-vel. A „francia néző, Sénéchal” néhány héttel az idézett cikk megjelenése után azért megmutatta a brit sajtónak, hogy mit is tud, amikor megnyerte a Királyi Autóklub által szervezett első Brit Nagydíjat Brooklands-ben.

De térjünk vissza Lasartéba! A The West Australian 1926. szeptember 2-án megjelent beszámolója alapján rekonstruáljuk a Lasartéban történteket. A lap szerint „rajthoz állásával a Delage mentette meg a hétvégét attól, hogy komédiába fulladjon”, utalva arra, hogy a legtöbb nevező nem jelent meg a rajtrácson (a nevezési listán még OM, Talbot, Sima-Violet, Eldridge autók is szerepeltek).

Goux a futam közben

A rajtnál Benoist húzott el – sok körön át tartva a vezető helyet –, nyomában Goux és Constantini. Elsőként Minoia látogatta meg a boxutcát a negyedik körben vízért, de ettől kezdve meglehetősen nagy forgalom volt a pitben, leginkább a versenyzőcserék miatt. A tizedik körben Morel szállt ki, a lábán szerzett égési sérülések miatt bicegett; helyét Wagner vette át. Rögtön ezután megérkezett a garázs elé Benoist, aki a rettenetes hőségtől szenvedett. Borzasztó kimerült volt, ennek ellenére megpróbálta folytatni a versenyt, de nem engedték neki. Az autójába René Thomas ült be, de még el sem indult, amikor Robert Sénéchal felajánlotta, hogy vezeti a gépet.

Mindeközben Bourlier szerezte meg a vezetést, amit több körön át meg is tudott tartani, amíg a kipufogó túlmelegedése nem jelentkezett nála is. A 16. körben Goux állt az élre, aki ugyan nem volt olyan gyors, mint versenyzőtársai, viszont több időt töltött a pályán, kevesebbszer kellett meglátogatnia a boxutcát. Ekkor még Constantini és Wagner álltak dobogós helyen.

Sénéchal a 17. körben állt ki szintén megégett lábbal, az autót ekkor visszavonultatták a versenytől. Egy körrel később aztán Sénéchal mégis visszahajthatott a pályára, ekkor már Bourlier autójával, aki a nagyfokú kimerültség miatt hajtott a pitbe. Az élen a sorrend ekkor Goux, Constantini és Sénéchal. A verseny első fele Wagner autójának visszavonultatásával ért véget.

Jules Goux

A verseny második fele azonban számos meglepetést tartogatott még. Például azt, hogy kiderült: Wagner autója, a 21-es rajtszámú Delage valójában nem is lett visszavonultatva, csupán egyórás pihenőre ítélte a csapat, hogy aztán a kipihent Bourlier újra pályára vigye. Csapattársa példáját követve hamarosan Benoist is ismét megjelent a versenyben – 16 körös hátrányban. A délelőtti hőséget délután hűsítő szél enyhítette, a fájdalmas kínokat kiálló versenyzők legnagyobb örömére. Eközben az élen a Bugattik egymással küzdöttek: Goux és Constantini egymást előzgetve harcoltak az elsőségért. Végül Goux stabil előnyt tudott kiépíteni, Constantininek pedig inkább a tükröt kellett figyelnie, Sénéchal ugyanis utolérte őt, és végül le is nyúlta a második helyet.

A Bugattit vezető Goux nyerte az Európa Nagydíjat, amiért 50.000 pezeta pénzdíj és a Királyi Kupa ütötte a markát. A távolság 779 kilométer és 175 méter (megközelítőleg 520 mérföld) volt, a nyertes ideje pedig 6 óra 51 perc.
– Reuter, 1926. július 18.

Célba érők:
1. Jules Goux / Bugatti 6:51:52
2. Bourlier & Senechal / Delage  6:59:42
3. Bartolomeo Costantini / Bugatti 7:28:18
4. Morel & Wagner & Bourlier / Delage
5. Ferdinando Minoia / Bugatti

Leggyorsabb kör: Louis Wagner / Delage 8:53.5 (119.78 km/h)


Ugyanitt rendezték meg egy héttel később a Spanyol Nagydíjat is, ami öt körrel rövidebb volt, összesen 710 km. Az izgalmakat ezúttal Henry Segrave szolgáltatta, akinek 100 mérföldes sebességnél tört el az első tengelye, az első kerekek pedig elszálltak. A lendületnek köszönhetően az autó még egy ideig az orrán csúszott, mielőtt megállt volna. Segrave egy karcolás nélkül szállt ki az autóból, a hibára azonban nem tudott magyarázatot adni. Felesége a helyszínen nézte végig a futamot, és kívülről már korábban észrevette az első kerekek furcsa mozgását, heves integetéssel próbálta felhívni erre a férje figyelmét – sikertelenül.

1. Bartolomeo Costantini / Bugatti,  5:35:47
2. Jules Goux / Bugatti, 5:52:15
3. L. Wagner & R. Benoist / Delage, 5:56:57
4.Ferdinando Minoia / Bugatti
5. Ferry / Bugatti

A bejegyzéshez szokás szerint Facebookon szólhatsz hozzá!