2016. július 8., péntek

Brooklands – A világ első épített versenypályája

Idén kilencven éves a Brit Nagydíj. Az első versenyt 1926-ban a Brooklands-en rendezték meg, a pálya története 1907-ig nyúlik vissza.


A Brooklands volt a világ első kifejezetten autóversenyzésre épített létesítménye, ami a két világháború alatt repülőgépgyárként és repülőtérként is működött.

Építése idején Nagy-Britanniában 20 mérföldes sebességkorlátozás volt érvényben a közutakon, ez nagyjából 32 km/h, ami leginkább a brit autóiparnak jelentett nehézséget: a franciák óriási fölényben voltak – a világ autóinak felét ők gyártották –, a szigetországban pedig a korlátozás miatt nem tudták tesztelni az új fejlesztéseket.  Szükség volt egy helyre, ahol biztonságosan lehetett tesztelni, és egyben alkalmas volt versenyzésre is – nemcsak az indulókat, hanem a közönséget – 287 ezer nézőt – is ki kellett szolgálni.

A 30 méter széles, 4,43 km hosszú betoncsík eredetileg oválpálya volt, a döntött kanyarokon a töltés legmagasabb pontja a 9 métert is elérte. 

A pályát 1907. június 17-én nyitották meg egy vacsorával, amin a brit autóipar összes fontosabb szereplője megjelent, a betoncsíkot pedig 43 autóval próbálták ki. Az első hivatalos versenyt még abban a hónapban megrendezték, a június 28-29-én tartott 24 órás kihívás a világ első egynapos endurance futama volt. A pályát éjszaka vörös vasúti lámpákkal világították meg, ebből háromszázat használtak, míg a töltések felső szegélyét fáklyákkal jelölték. Érdekesség, hogy a versenyen indult három autó egyikét Selwyn Edge egymaga, váltótárs nélkül vezette a teljes időtartam alatt.

Az első világháborúban katonai gyakorló repülőtérként a pilóták kiképzésére és az újabb harci repülőgép modellek tesztelésére használták a pálya célegyenesét, és magától értetődő módon a tesztpálya mellé repülőgépgyár is települt.

A két háború között vált Brooklands igazán a brit motorsport központjává: 1926-ban itt rendezték meg az első Brit Nagydíjat, rendszeressé váltak a 24 (pontosabban 2x12) órás endurance versenyek, de a döntött kvázi-ovál pálya kerékpárversenyek rendezésére is kiváló volt.

A motorsportot a második világháború ölte meg Weybridge-ben: az autók ismét átadták a helyüket a vadászgépeknek. A pálya menti területeket hangárokkal építették be, maga a betoncsík pedig súlyos károkat szenvedett a német bombázások miatt.

A világháború után már soha nem ragyogott fel újra Brooklands csillaga: a pálya egyes részeit elbontották, hogy helyet csináljanak az ide települő repülőgép-ipari cégeknek. A pálya mellett ma múzeum működik, ahol a motorsport és a repülőgépgyártás tárgyi örökségeit tekintheti meg a közönség.

📷 A képeket a pálya építéséről 1907-ben a Getty Images fotóiból választottam ki.