2017. január 8., vasárnap

Bajnokok lettek, rögtön kiszálltak


Nem Nico Rosberg az első, aki világbajnoki címe megszerzése után azonnal otthagyta a száguldó cirkuszt. Sőt, néha egész csapatok döntenek a távozás mellett. Ez történt kilencven évvel ezelőtt, amikor az 1927-es konstruktőri világbajnok Delage számolta fel autósport programját. 

A Delage autóvállalatot 1905-ben alapította Louis Delage. Nem kellett sokat várni arra, hogy a gyártó az autósportba is belekóstoljon: már 1906-ban indultak futamokon – elsősorban az utcai autóikat kívánták reklámozni ezzel –, a húszas évekre azonban Delage a konstruktőri világbajnoki cím megszállottja lett, mindenáron el akarta hódítani a trófeát.

A cél érdekében a gyártó merész mérnöki megoldásokat is vállalt, amelyek azonban – elnézést a szóképért – nem mindig sültek el jól. 1926-ban például azzal kísérleteztek, hogy az elöl található motorból a pilótafülke alatt vezették hátra a kipufogócsövet, ami miatt a San Sebastian Nagydíjon pilótáik égési sérüléseket szenvedtek, és csak felváltva tudták vezetni az autókat.



A katasztrofális év után a főtervező Albert Lory újratervezte az autót: a kipufogó rendszert áthelyezte, az iker kompresszort egyetlen előre szerelt légbefúvóval helyettesítette, a motort alacsonyabbra helyezte a géptestben, és ezáltal a Delage rendelkezett a korszak egyik legalacsonyabb orrával.

A változtatások meghozták a gyümölcsüket: a másfél literes, 170 féklóerős, nyolchengeres soros motorral szerelt Delage 155B letarolta a mezőnyt. Minden futamot megnyertek, amin elindultak: a bajnokságba beszámító öt versenyből négyen a Delage versenyzője, Robert Benoist diadalmaskodott, és csak az európai versenyzők nélkül megrendezett Indianapolis 500 nem került a csapat trófeagyűjteményébe. A Delage óriási fölénnyel nyerte a konstruktőri világbajnokságot.



Ez pedig meg is ölte Louis Delage lelkesedését: bezárta a versenyrészleget, és ettől kezdve csak az autógyártásra koncentrált. A csapat versenygépeit eladták, és azokkal még jó ideig futottak privát versenyzők – például Louis Chiron, aki a képeken látható Delage-zsal ért el hetedik helyet az 1929-es Indy 500-on.

Sajnos Louis Delage élete rossz irányba fordult: miután 1935-ben kitették a saját cégéből, egy fillér nélkül halt meg 1947-ben.

  • Photocredits: Peter Harholdt / Source: The Revs Institute