2017. március 8., szerda

La Indomita – A rettenthetetlen Mária


Hagyományainkhoz hűen nőnapon az autósport egy legendás hölgyének élettörténetét idézzük fel. Ezúttal az olaszok első versenyzőnőjéről, Maria Antonietta Avanzóról olvashattok, akit negyven éve vesztettünk el. Ő volt az első nő, aki elindult a Targa Florión és a Mille Miglián.

Maria Antonietta Bellan 1889. február 5-én született az olaszországi Porto Viro-ban, amit akkor még Contarinának hívtak. 1908-ban feleségül ment Eustachio Avanzo báróhoz, akivel Rómában költöztek, és később két gyermekük született: Luisa 1909-ben és Renzo 1911-ben. Mind apja, mind férje bátorította Mariát, hogy fejlessze és kamatoztassa vezetési tudását – Eustachio még egy 35 hp SPA sportautót is vett neki.

A Nagy Háború után kezdett versenyezni. Először az 1919-es Giro del Lazio futamon indult, ahol kategóriagyőzelmet szerzett. 1920-ban aztán nagyot dobbantott, és egy Buick volánja mögött elindult a Targa Florión, ám a harmadik körben fel kellett adnia a versenyt. A következő évben egy Ansaldo 4CS-sel versenyzett Tazio Nuvolari csapattársaként, a Circuito del Gardón abszolút hetedik helyet szerzett, majd Bresciában egy férfiaknak kiírt versenyen harmadik lett egy Alfa Romeo ES-sel.


Legnagyobb kalandja ebben az évben azonban a dániai Fanø-ben megrendezett tengerparti verseny volt, ahol kigyulladt a 12 hengeres motorral szerelt Packard autója, miközben teljes sebességgel száguldott a homokban. Avanzo belehajtott a tengerbe, hogy eloltsa a lángokat. Miközben kikászálódott belőle, az autóját szidta, és azt mondta, hogy legszívesebben lecserélné egy Fiatra. A megjegyzést Antonio Ascari is meghallotta, és csodák csodájára a hazatérő Avanzót egy tűzpiros Fiat várta a háza előtt. A kiégett Packard pedig – egy teljes felújítás után – Ascari tulajdonába került.

A húszas években aztán Maria eltűnt az európai versenypályákról: ezt az időt nagyrészt Ausztráliában töltötte, ahol kisebb versenyeken indult, cikkeket írt a sportról és egyéb hobbijainak élt. 1926-ban tért vissza az öreg kontinensre.

1928-ban vett részt először a Mille Miglián, egy Chrysler Tipo 72-vel, Manuel de Teffé csapattársaként, ám egy műszaki hiba miatt nem értek célba. Ahogy a következő évben sem, amikor egy Alfa Romeo 6C 1750 SS-szel és Carlo Brunóval próbálkozott. Az ezermérföldes versenyt harmadik nekifutásra sem tudta teljesíteni, amikor 1930-ban Carlo Castelbarco partnereként egy Bugatti T43-mal indult. A Mille Migliával utoljára 1932-ben próbálkozott a Scuderia Ferrari csapat gyári versenyzőjeként, egy Alfa Romeo 6C 1750 GS Spider Touring-ban, Francesco Severi oldalán. Mondanom sem kell, nem értek célba.


A csalódások után Avanzo elkezdte leépíteni motorsport karrierjét. Az utolsó verseny, amin dokumentáltan részt vett, az 1939-es Tobruk-Tripoli futam volt, ahol egy Fiatot vezetett, és hatodik helyen ért célba az 1100 köbcentis kategóriában.

A második világháború idején zsidókat bújtatott, 1956-ban egy Jeep-pel az osztrák-magyar határra hajtott (hatvanhét évesen!), hogy segítsen a budapesti forradalom bukása után Ausztriába érkező magyar menekülteken.

Élete során közéleti szereplőként és újságíróként Maria Avanzo lelkes támogatója volt a női vezetőknek mind a sportban, mind a közutakon, és ezzel a korai olasz feministák példaképévé vált. A sportban – ha bajnoki címeket nem is, de – olyan emberek barátságát nyerte el, mint Ralph de Palma vagy Enzo Ferrari.

1977. január 17-én, 87 évesen hunyt el.

SOURCE: Speedqueens