2017. április 15., szombat

Sebességrekord a hektikus Tripoli Nagydíjon


A címet kivételesen nem én adtam, hanem a Sydney-ben 1937. június 27-én megjelent Truth című lap, ami a nyolcvan évvel ezelőtti Tripoli Nagydíjról számolt be.


A május 9-én megrendezett futam az 1937-es szezon első jelentős versenye volt, amire a nagy csapatok is beneveztek. A Mercedes visszavágásra készült: az előző évben az Auto Union versenyzője, Bernd Rosemeyer nyerte a bajnokságot, a Merciket pedig olyan szinten lesöpörték a pályáról, hogy a Daimler már augusztusban bedobta a törülközőt, a későbbi versenyekre el sem utaztak, inkább minden erejükkel a következő évadra készültek. Tripoliban dőlt el, hogy ez mennyire sikerült.

„Az európai motorsport körökben számítottak rá, hogy hogy elképesztő sebességeket mérhetünk idén, amikor a két német csapat, a kormány által támogatott Auto Union és a Mercedes először találkozik a pályán” – írta a Truth.


„Erre Tripoliban (Líbia, Észak-Afrika) került sor múlt hónapban, amikor megrendezték a 327 mérföldes Tripoli Nagydíjat a 8,14 mérföldes Mellahán, amit a világ leggyorsabb versenypályájának tartanak.”

„Már a rajttól királyi csata bontakozott ki a vezető helyért R. Caracciola (Mercedes) és B. Rosemeyer (Auto Union) között, akik a két német csapat vezéregyéniségei, Rosemeyer nyerte a bajnokságot 1936-ban.”


„Körről körre 140 mérföldes sebesség körül teljesítettek az autók, ami túl soknak bizonyult a német abroncsok számára. Az élen állóknak időről időre ki kellett állniuk a boxba kereket cserélni, annak ellenére, hogy erre a versenyre extra nagy méretű hátsó abroncsokat hoztak a gumikopás csökkentése érdekében. A hátsó gumik élettartama így is csak átlagosan négy kör volt.”

🏁 A futam végeredménye végül így alakult (TOP 10):
1. Hermann Lang / Mercedes-Benz (2:27:57.67)
2. Bernd Rosemeyer / Auto Union (+ 9.65)
3. Ernst von Delius / Auto Union (+ 1:14.18)
4. Hans Stuck / Auto Union (+1:41.92)
5. Luigi Fagioli / Auto Union (+1:44.91)
6. Rudolf Caracciola / Mercedes-Benz (+ 1:55.35)
7. Richard Seaman / Mercedes-Benz (+ 4:09.88)
8. Rudolf Hasse / Auto Union (+ 4:18.99)
9. Giuseppe Farina / Scuderia Ferrari Alfa Romeo (+ 1 kör)
10. Antonio Brivio / Scuderia Ferrari Alfa Romeo (+1 kör)

A magyar Hartmann László egy Maserati 8CM volánja mögött a 13. helyen ért célba 5 körös hátrányban a győztes Lang mögött. A nyolcas rajtszámmal induló pilóta egyébként a 21. helyről rajtolt, a kvalifikációs ideje 4:21.59 volt, szemben a pole pozícióból induló Hans Stuck 3:19.90-es körével.

Ami a várt sebességrekordot illeti, a Truth megjegyzi: „a győztes átlagsebessége 134,4 mérföld/óra volt, a leggyorsabb, amit valaha road versenyen mértek.”

SOURCE: Truth (Sydney, 1937.06.27.) / PHOTOS: Daimler