2017. május 11., csütörtök

Csehszlovák gépcsodák


Bár a múlt hétvégi Concours d'Elégance sztárjai kétségkívül a Bugattik, Mercedesek és Ferrarik voltak, a keleti blokk is említésre méltó flottával képviseltette magát.

A Praga cég több gyártmányát is kiállították a Balaton-parton. A céget 1907-ben alapították, híresen megbízható személygépkocsikat, teherautókat és motorkerékpárokat állított elő. A megbízhatóságukról sokat elmond, hogy az első világháborúban az Osztrák-Magyar Monarchia hadserege is az általuk gyártott Praga V teherautókat használta.


A Balatonfüredre is elhozott, soros négyhengeres, egyliteres, 22 lóerős motorral felszerelt 1934-es Praga Baby-t olyan – akkoriban szokatlannak számító – megoldásokkal építették, mint az elöl-hátul független kerékfelfüggesztés és a fogasléces kormánymű. Tíz szériában összesen 4200 példány készült belőle 1934 és 1937 között, létrejöttét pedig elsősorban a konkurencia sikereinek köszönheti. A nagy gazdasági világválság után az autóvásárlók a kisebb, kompaktabb családi autókat keresték, ezt az igényt felismerve óriási népszerűségre tett szert a Tatra 57-es modellje és a Škoda 420 Popular. A Praga akkori legkisebb terméke, a Piccolo túlságosan nagy és drága, ugyanakkor kevésbé fejlett volt ezekhez képest. A piaci lehetőség kihasználására mutatták be a Baby-t az 1934-es prágai autókiállításon. A várt siker azonban elmaradt – dacára minden igyekezetnek, a „Bejbina” még mindig túl drága volt a cseh piacnak.


Ha már szóba került a Piccolo, amiből egy soros négyhengeres, egyliteres, 18 lóerős motorú, 1931-es évjáratú példányt mozgás közben is láthattunk Balatonfüreden. A típussal a gyárnak egy olcsó, megbízható családi autó piacra dobása volt a célja. Számításuk bejött, a Piccolo a Praga egyik sikerterméke lett, 1924 és 1941 között 36 különféle szériában összesen 16 ezer darabot gyártottak belőle. A Füreden kiállított darab a 14. szériába tartozik, és eredetileg egy ismert csehszlovák katonacsalád birtokában volt.


A Wikov cégtől is több példányt szemügyre vehettünk a veteránautós szépségversenyen. A prostejovi székhelyű Wichterle & Kovářik a.s. cég eredetileg mezőgazdasági gépeket gyártott, és 1924-ben kezdett személygépkocsikkal foglalkozni, amikor az olasz Ansaldo cég licence alapján piacra dobták első túrakocsijukat Wikov néven – az első sorozatgyártott termékük azonban a 7/28 volt, amiből le is parkoltak egyet múlt hétvégén a Tagorén.


Az 1930-ból származó 7/28 Sport soros négyhengeres, 1477 köbcentis és 35 lóerős motorral rendelkezik. A 7/28-at eredetileg középkategóriás családi autónak szánták, ám 1930-31-ben erősebb motorral (35-40 lóerős) szerelt változat is készült belőle, amivel szép eredményeket értek el néhány versenyen.


Szintén Wikov-gyártmány az az 1931-ben készült, soros négyhengeres, 1743 köbcentis, 35 lóerős motorral felszerelt 35-ös típus is. A teljesítményéről elnevezett modellt 1930-ban mutatták be, és 1933-ig 150 példányt készítettek belőle különböző felszereltséggel.


A harmadik kelet-európai típus a sétányon a kéthengeres, kétütemű, egyliteres, 30 lóerős Aero 1000 S volt, 1935-ből. Az első világháború után alapított csehszlovák Aero vállalat – nevéből kikövetkeztethető módon – elsősorban a repülőgép-gyártásban volt érdekelt, de közben két lábbal a földön állva autókat is készítettek. Az 1000-es modell 1932-ben jelent meg, nevét űrtartalmáról kapta, két év alatt 236 darabot gyártottak belőle. Az S-jelölésű (vélhetően a betű a sportra utal) változat az alaptípusnál erősebb volt.