2017. május 14., vasárnap

Egy túl korán véget ért csata Spanyolországban


Szemben az 1926-os San Sebastianban megrendezett futammal, amikor a Delage versenyzői egy kínos tervezési hiba miatt égési sérüléseket szenvedtek az autóikban, az 1927-os Spanyol Nagydíj izgalmas csatát hozott az élen.

A versenyt a 17,315 km hosszú Lasarte pályán rendezték meg 1927. július 31-én, a versenytáv 40 kör volt. A futam alakulását az osztrák Allgemeine Automobil-Zeitungnak abban az évben augusztus 15-én megjelent száma alapján rekonstruáltam.

A Spanyol Nagydíjon (692,6 km) hét versenyző állt a rajtrácsra: Conelli, Materassi és Dubonnet (Bugatti), Benoist, Bourlier és Morel (Delage), valamint Palacio (Maserati).

Palacio elég hamar elbúcsúzott a küzdelemtől, már a rajtnál műszaki problémákkal küzdött, és az első kör végén további tíz percet vesztett, mert gyertyákat kellett cserélni az autójában. Ugyanekkor az élen Benoist 8 másodperces előnyt épített ki Materassival szemben - ami mai mértékkel elég nagy, de tekintve, hogy akkoriban gyakran több perces különbségek alakultak ki az élmenők között is, kifejezetten szorosnak mondható. Mögöttük a sorrend Bourlier,  Conelli, Dubonnet és Morel volt ekkor.


Benoist a következő körökben fokozatosan növelte az előnyét, a hetedikben már 31 másodperce volt. Ekkor a szerencse is az élen álló mellé szegődött: az őt üldöző Materassi falnak ütközött, összetörte a kocsija hátulját, és egy percet vesztett.

A három Bugatti a futam harmadánál állt ki a boxba, mindenki meglepetésére azonban nem cseréltek kereket, csak tankoltak, méghozzá igen gyorsan: Materassi 59 másodperc alatt, Conelli 1:25, Dubonnet pedig 1:19 alatt. Benoist előnye ekkor négy perc volt Materassi előtt, majd a 18. körben ő is kijött a boxba (2:25), ami után Materassi hátránya 1 perc 35 másodpercre csökkent.  Materassi mindent beleadott, és a két kocsi egy ideig együtt haladt, a közönség legnagyobb örömére folyamatosan csökkent köztük a különbség. Közben az amúgy sem túl erős mezőny tovább csökkent, amikor a 17. körben Morel (Delage) kiszállt a versenyből.

Féltávnál, a 20. körben Benoist 58 másodperccel vezetett Materassi előtt, akit további három perc elteltével követett Conelli, és újabb egy perc elteltével Dubonnet, majd 1:17-tel később Bourlier. A 23. körben Benoist autójában is gyertyát kellett cserélni, amit 3:40 alatt sikerült kivitelezni, így Materassi hirtelen az élen találta magát 3 perces előnnyel. Eközben Dubonnet autóját a Bugatti tartalék versenyzője, Chiron vette át. Elöl Benoist ismét lendületbe került, körönként 5 másodpercet dolgozott le a hátrányából. Materassi a 26. körben állt ki ismét tankolni, ezúttal azonban a jobb első kerekét is kicserélték, a kiállása 2 perc 5 másodpercet vett igénybe, és ezzel az előnye 20 másodpercre apadt. Benoist élt a lehetőséggel, és 40 méterre megközelítette az élen haladó Materassit.


Ideje volt tehát eldönteni a meccset. A műveletet nehezítette, hogy a pálya kevés lehetőséget kínált az előzésre, Benoist azonban megoldotta a feladatot, ezúttal Materassi került 40 méter hátrányba, és hasonló elszántsággal üldözte a franciát, mint az imént ő tette. Próbálkozása meg is hozta a gyümölcsét, a 30. körre visszavette a vezetést, 3 másodperccel Benoist előtt futott át a célegyenesen... aztán eltűnt. A következő körben a lelátó közönsége előtt már csak a francia autója száguldott el, Materassinak nyoma sem volt. Mint kiderült, az olasz - aznap már másodszor - falnak ütközött, ezúttal azonban nem tudta folytatni a versenyt - szerencse a szerencsétlenségben, hogy a pilóta nem sérült meg a balesetben.  Innentől azonban Benoist győzelme nem volt valódi veszélyben, és a végén majdnem háromperces előnnyel intették le Conelli előtt.

🏁 VÉGEREDMÉNY

1. Robert Benoist / Delage - 5:20:45
2. Caberto Conelli / Bugatti +2:17
3. Edmond Bourlier / Delage +7:27
-. Dubonnet & Chiron / Bugatti - kiesett
-. Emilio Materassi / Bugatti - kiesett
-. André Morel / Delage - kiesett
-. Joaquín Palacio / Maserati - kiesett

SOURCE: Allgemeine Automobil-Zeitung (1927. augusztus 15.)