2017. május 21., vasárnap

Kilencven éves a száguldó múzeum

(photo: LaPresse/Cavicchi)

A holland királyi család két tagja, egy tévés séf (Joe Bastianich), egy korábbi olasz szépségkirálynő (Cristina Chiabotto) és egy nemzetközi hírnevű dizájner is tagja volt a világ legrangosabb veteránautós versenye idei mezőnyének.

A verseny aktuális verziója lehetőséget teremt a versenyzőknek, hogy kitolják a garázsból az 1957 előtt gyártott versenyautókat, és megmutathassák azokat a Brescia és Róma közötti, majd vissza Bresciáig tartó ezer mérföldes távon az út mentén álló rajongóknak.

A futam rajtja látványos esemény volt, ahol a legkülönbözőbb gyártók felbecsülhetetlen értékű autócsodái gyűltek össze az ezeréves Sant'Eufemia della Fonte monostora előtti füves területen Brescia külvárosában. A versenyt megelőző napon a 450 résztvevő autó alapos átvizsgáláson esett át, hogy megbizonyosodjanak róla, megfelelnek-e a verseny szigorú szabályainak.



A verseny 1957 óta nem a sebességről szól – akkor, pontosan hatvan évvel ezelőtt túl veszélyesnek nyilvánították, és betiltották a futamot. Az eredeti Mille Migliákon a korszak olyan neves pilótái indultak, mint Nuvolari, Varzi, Ascari, Moss vagy Fangio.1977 óta regularity, vagyis pontossági verseny formátumban rendezik meg: a versenytávot különböző besorolású szakaszokra bontják, ahol különböző nagyságrendű pontosságot írnak elő. A versenyzőket az előírt szintidőktől való eltérés alapján rangsorolják.

„Minden városban, amin keresztülhaladtunk, óriási tömeg fogadott minket, zenekar játszott a tiszteletünkre, és kiváló ételek és borok vártak minket” – mesélt élményeiről a Forma-1-es világbajnok Mika Häkkinen, aki 2011-ben vezette azt a Mercedes-Benz 300 SLR-t, amivel Stirling Moss megnyerte 1955-ben az akkor még az őrült sebességről és közúti száguldozásról szóló versenyt. „Egyszer, amikor elég gyorsan haladtunk, a szélvédő meglazult és elszállt. Ilyesmi előfordulhat egy ennyire öreg autóval.”



„A Mille Miglia volt az egyetlen verseny, ami valaha képes volt megijeszteni” – nyilatkozta a héten Stirling Moss a Gazzetta dello Sportnak. – „A rajt előtt tíz hónappal kezdtem el gondolkozni rajta. És tényleg aggasztott, mert ez volt az egyetlen verseny, ahol az életeddel játszottál. Nem az utak miatt, hanem a sebesség miatt, amivel száguldanunk kellett, ha nyerni akartunk.”

Óriási tömeg gyűlt össze Veronában a Vörös Nyíl (ez a Mille Miglia szimbóluma) áthaladásakor. A Piazza Bra-n elismerő pillantások és tapsvihar fogadta a Mille Miglia négykerekű lovagjait csütörtök délután. A „világ leggyönyörűbb versenye” – ahogy Enzo Ferrari nevezte, nemcsak egy nagyszerű autóverseny, hanem az autógyártás ünnepe is. Az emelkedett hangulat Veronában is érezhető volt, ahogy a múzeumba illő (és nem egy esetben valóban múzeumból érkező) darabok és műszaki remekművek átgördültek a városon. A nézelődők azonban nemcsak az autócsodákra, hanem a megannyi hírességre is kíváncsiak voltak: a legnépszerűbb figura ezúttal Toto Wolff volt, a Formula 1-es Mercedes csapat főnöke, de a száguldás olyan szakértői is nagy tiszteletnek örvendnek, mint a korábbi F1-versenyző és Le Mans-győztes Jochen Mass (Mercedes-Benz 300 SL Coupé W 198, 1955), a szintén a királykategóriát is megjárt Adrian Sutil (aki egy ugyanilyen modellel versenyez).



„Megindító volt az indulás” – nyilatkozta az első nap végén Alberto Piantoni, a szervező cég  vezérigazgatója. – „Lombardia és Veneto rendkívüli fogadtatásban részesített minket. Kétségtelen, hogy a világ minden tájáról ékező versenyzők élvezték a nyitónapot. Másrészt, a verseny iránt egyre növekvő nemzetközi érdeklődés (idén 43 országból érkeztek résztvevők) tanúbizonysága a Mille Miglia időtállóságának. Egy olyan brand ez, ami a kiválósággal azonosítja a Made in Italy megjelölést, összekötve az ételeket, a bort, a divatot és a persze a motorokat.”

🏁 TOP 5, ELSŐ NAP (BRESCIA - PADOVA) 🏁

1. Patron & Casale (OM 665, 1925), 16340 p
2. Vesco & Guerini (Alfa Romeo 6C, 1931), 15958 p
3. Moceri & Bonetti (Alfa Romeo 6C, 1930), 15774 p
4. Tonconogy & Boresso (Bugatti T40, 1927), 15396 p
5. Cibaldi & Costa (Gilco Marian Fiat, 1948), 15119 p

Péntek reggel a mezőny elindult Páduából Rómába. Ebben a pillanatban Luca Patron és  Massimo Casale álltak az élen egy OM 665 Superba volánja mögött, majd a tavalyi győztes Andrea Vesco és Andrea Guerini következett (Alfa Romeo 6C 1750 GS 1931-ből), valamint Giovanni Moceri és Daniele Bonetti egy ugyanolyan modellel, mint  a Vesco-Guerini páros. A pontossági verseny azonban még nem ért véget, a leendő bajnoknak a vasárnapi bresciai befutóit tartania kell az előírt tempót.



A mezőny egyik legendás tagja a korábbi F1-versenyző Arturo Merzario – ő volt az, aki 1976-ban a Nürburgringen elsőként állt le autójával és rohant kimenteni Niki Laudát a lángoló Ferrariból a Német Nagydíjon. A jelenleg 74 éves olasz régóta visszatérő vendége a Vörös Nyílnak, idén egy 1938-as évjáratú Alfa Romeo 6C 2300 volánja mögött mérettette meg magát a szintén ex-F1-es Jean-Pierre Jarier oldalán. „Szerencsés vagyok, igazi megtiszteltetés, hogy részt vehetek a Mille Miglia jubileumi, 90. éves futamán” – nyilatkozta Merzario még a rajtnál. Ő és Jarier az Arese-i múzeumtól kölcsönkapott géppel vágtak neki a megmérettetésnek. „Gyönyörű. Lenyűgöző színe van, és a belseje olyan, mint egy nappali” – dicsérte az autót a pilóta. Az Alfa alumínium karosszériája alatt egyébként egy soros hathengeres, 95 lóerős, 2309 köbcentis motor dobog, ami 170 km/h maximális sebességre képes felgyorsítani az autót.

🏁 TOP 5, MÁSODIK NAP (PADOVA - RÓMA) 🏁

1. Patron & Casale (OM 665, 1925) - 39004 p
2. Vesco & Guerini (Alfa Romeo 6C, 1931) +134 p
3. Mozzi & Biacca (Alfa Romeo 6C, 1933) +1030 p
4. Tonconogy & Berisso (Bugatti 40, 1927) +1231 p
5. Belometti & Peli (Lancia Lambda, 1929) +2216 p

A harmadik napon is óriási érdkelődés kísérte a mezőnyt. Az ilResto del Carlino beszámolója szerint Reggio Emiliában a versenynek kijelölt útvonal mellett minden korosztályt képviselve sorakoztak az érdeklődők a kordonok mögött – ezeknek az autóknak kortalan a varázsa. A műsort, ahogy mindenhol, itt is a mezőny előtt haladó bemutatóautók kezdték: a Mercedes-AMG és a Ferrari is versenyen kívüli, modernebb autókkal járta be a versenytávot, hogy ezzel is színesítsék a programot. A kisvárosba szombat este nyolc körül érkeztek a valódi versenyzők, akik ugyan az előttük vonulókhoz képest jóval kevesebb lóerőt vonultattak fel, mégis ezek váltják ki a legnagyobb rajongást a nézőkben, akik késő estig az utcákon maradtak a résztvevőket figyelve annak ellenére, hogy közben eleredt az eső.



🏁 TOP 5, HARMADIK NAP (RÓMA - PÁRMA) 🏁

1. Vesco & Guerini (Alfa Romeo 6C, 1931) - 56161 p
2. Patron & Casale (OM 665, 1925) +311 p
3. Mozzi & Biacca (Alfa Romeo 6C, 1933) +1048 p
4. Tonconogy & Berisso (Bugatti 40, 1927) +2438 p
5. Belometti & Peli (Lancia Lambda, 1929) +2612 p.

Ami az F1-et megjárt hírességeket illeti, az ő házi versenyük így áll. A legjobb helyzetben a Toto Wolff - Aldo Costa páros zárta a szombatot, ők 25726 ponttal, több mint kétszáz helyet javítva Róma óta felkapaszkodtak a 103. helyre. Adrian Sutil és Martinus Utberg a 164. helyen ért Pármába, 20533 ponttal.Jochen Mass és Francesco Gori a 274., 3580 ponttal. A leggyengébben ebből a csapatból az F1 Safety Car állandó vezetője, Bernd Maylander és társa, Roberto Chinchero állnak, akiket mínusz 67023 ponttal a 330. helyen rangsorolnak.

A hat teljesen női csapat közül a Maria Gaburri - Luigia Gaburri páros (Abarth Fiat 750 GT Zagato, 1956) áll a legjobban, a 133. pozícióban 22934 ponttal. Rajtuk kívül csak az Ivana Cattazzo - Sabrina Bignotti duónak (Fiat 500 C Topolino, 1953) van reális esélye, hogy pozitív tartományban zárja a versenyt, őket Pármában a 283. helyre rangsorolták mínusz 1406 ponttal.


Vasárnap Vesco és Guerini történelmet írtak: megvédték a tavalyi bajnoki címüket, és idén is megnyerték az ezermérföldes versenyt. Erre eddig még egyetlen páros sem volt képes – annak ellenére, hogy nem is egy többszörös győztest jegyez a Vörös Nyíl almanachja (ebből is látszik, hogy bármennyire is szerencse-faktornak tűnik a pontossági versenyzés műfaja, a sikerhez itt is tudásra, rutinra és speciális képességekre van szükség.) „Örülünk, hogy mi lehetünk az első páros, ami két egymás utáni évben is nyerni tudott, és külön öröm, hogy ezt a teljesítmény mint bresciaiak tudtuk elérni” – mondták.

A 74-es számú autó legénysége a 29 éves Andrea Vesco, a Bresciai megyei Sarezzóból és a 38 éves Andrea Guerini, a szintén Brescia megyei Marchenóból. Az általuk hajtott Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport a történelmi Mille Migliát is megjárta 1933-ban.

🏁 VÉGEREDMÉNY, TOP 10 🏁

1. Vesco & Guerini (Alfa Romeo 6C, 1931) - 71272 p
2. Patron & Casale (OM 665, 1925) +1170 p
3. Mozzi & Biacca (Alfa Romeo 6C, 1933) +2004 p
4. Tonconogy & Berisso (Bugatti 40, 1927) +3186 p
5. Belometti & Peli (Lancia Lambda, 1929) +3232 p
6. Erejomovich & Llanos (Bugatti 40, 1929) +4626 p
7. Passanante & de Alessandrini (Chrysler 72,1929) +5151 p
8. Cibaldi & Costa (Fiat 1100, 1948) +5375 p
9. Sisti & Gualandi (Lancia Lambda, 1929) +5834 p
10. Riboldi & Sabbadini (OM 665, 1926) +6140 p


A hat tisztán női csapatból csak a 3761 pontos Ivana Cattazzo - Sabrina Bignotti (Fiat 500 C, 1953) és a 28956 pontos Maria Gaburri - Luigia Tonolini (Fiat 750 GT, 1957) duók értek el pozitív pontszámot. A kettejük közül jobban teljesítő Gaburri-Tonolini duó a 133. helyen zárta a megmérettetést.

Ami az F1-es különítményt illeti, Toto Wolff és Aldo Costa a 85. helyre zárkóztak fel, 36933 pont hátrányban a győzteshez képest. Adrian Sutil és Martinus Utberg a 141. lett, Bernd Rosemeyer és Roberto Chinchero a 317., Jochen Mass és Francesco Gori a 248. Arturo Merzario és Jean-Pierr Jarier nem tudta befejezni a versenyt.

SOURCE: Il Sole 24 Ore, VeronaSera, quiBrescia, Tuttosport, il Resto del Carlino, La Gazetta dello Sport