2017. június 22., csütörtök

Kilencven éves a Nürburgring


A napokban ünnepelte fennállásának kilencvenedik évfordulóját a Zöld Pokol. 

A Nürburgring a maga több mint 28 kilométerével, 170 kanyarjával, az Eifel-hegység festői látképével születésekor is egyedülálló létesítmény volt, mára pedig legendává vált – különösen az eredeti vonalvezetését megőrző Nordschleife.

Az 1920-as években Németországban nem volt épített versenypálya. Az ország legrangosabb versenyét, az Eifelrennent mind autók mind motorok részére az Eifel-hegység közútjain szervezték meg, ez azonban távolról sem volt ideális helyzet, különösen a biztonság terén nem. Ezt figyelembe véve a versenyt szervező német autóklub, az ADAC támogatta az Eifel-régió önkormányzati képviselőjének, dr Otto Creuz-nak az elképzelését az épített versenypálya kialakításáról, csakúgy, mint a közeli Köln városának polgármestere, aki a projektben meglátta a lehetőséget a foglalkoztatás és a gazdaság fellendítésére is. Úgy gondolta, hogy egy ilyen adottságú versenypálya a régióba vonzhatja a neves német autógyártókat, akik teszthelyszínként használhatnák a ringet utcai és versenymodelljeik számára, ezzel még több pénzt költve a környéken. Az egy irányba mutató szándékok meggyőzték a német kormányt arról, hogy 15 millió márkát fektessenek a projektbe.


Az új pálya építése 1925 szeptemberében kezdődött. Több mint háromezer munkás fektette le az utat a hegyekben úgy, hogy az valójában nem is egy, hanem két külön ringet alkotott: a hosszabbik a 22,8 kilométeres északi hurok, a Nordschleife, ami legdélibb pontján csatlakozott a déli hurokhoz, a 7,47 kilométeres Südschleiféhez. Az adott rendezvény igényeihez mérten lehetett dönteni arról, hogy az északi vagy a déli hurkot használják, és arra is volt példa, hogy a két szakasz együtt jelentett egy kört. Ezen az összevont pályán, a Gesamtstreckén három Német Nagydíjat is rendeztek 1927 és 1929 között.

Ezen a teljes vonalvezetésen rendezték meg a frissen átadott Nürburgring első versenyét, az 1927-es Eifelrennent is június 19-én. Az első itteni autóversenyt a német Rudolf Caracciola nyerte meg, és a jövőben még számos nagyszerű tehetség küzdött meg az aszfaltcsíkkal. A rangosabb versenyeket a nagy kihívást jelentő Nordschleifére szervezték  – amit évtizedekkel később Jackie Stewart nevezett el Zöld Pokolnak.


A Nürburgring pedig valóban pokoli hely: kilenc évtizedes története során 69 versenyző, három pályabíró és egy néző vesztette életét itt megrendezett futamon.

Ahhoz azonban, hogy valaki megmérkőzzön az Eifel-hegység útjaival, nem kell hivatásos versenyzőnek lennie. Már a pálya megnyitásakor, 1927-ben lehetővé tették, hogy azokon a napokon, amikor más célra nem használják a ringet, fizetős egyirányú útként bárki használhassa.


A Nordschleife népszerűsége a mai napig töretlen, bár a Formula-1 1976 óta nem használja az északi hurkot, amikor Niki Lauda kis híján bennégett a Zöld Pokol lángjai között. Kérdés azonban, hogy a Lauda-baleset után az elbontott Südschleife területén kialakított modern GP-pálya mikor láthatja legközelebb vendégül a száguldó cirkuszt – a Nürburgring egyelőre nem képes előteremteni a versenyrendezés költségeit, így jövőre már ötödik éve marad ki a versenynaptárból.

SOURCE: EVO