2017. augusztus 13., vasárnap

Ötven éve halt meg a nő, aki majdnem elindult az első Magyar Nagydíjon

Eileen Ellisont a logisztika istene tartotta vissza attól, hogy rajthoz állhasson a Népligetben: autója nem érkezett meg időben Budapestre.


Az első, 1936-os Magyar Nagydíjjal már többször is foglalkoztunk, nem tettünk azonban említést arról, hogy a nevezési listán egy hölgy is szerepelt, aki azonban végül nem tudott rajthoz állni. Július 29-én volt ötven éve, hogy elvesztettük Eileen Ellisont.

📸 Ellison Brooklands-ben, 1932-ben (Bugatti Trust)

Eileen 1910. december 12-én született az Egyesült Királyságban, a Cambridge megyei Great Shelfordban. Az autósporttal bátyja, Tony révén került kapcsolatba. Hamar a szenvedélyévé vált a sport, és mivel tehetős családból származott, megengedhette magának, hogy részt is vegyen benne. Igaz, először csak autótulajdonosként (mai fogalmainkkal élve „csapatfőnökként”) nevezett versenyekre, a Bugattiját barátja, Thomas Pitt Cholmondeley-Tapper vezette, a szerelést pedig Tony Ellison végezte.

📸 Cholmondeley-Tapper és Ellison egy Bugatti T37-ben (Bugatti Trust)

Első igazán jelentős eredménye pilótaként az az 1932-es verseny volt, amit a yorki hercegnő (Elizabeth Bowes-Lyon, II. Erzsébet királynő édesanyja) hirdetett meg nők számára. Egy Bugatti T37-es volánja mögött indult a megmérettetésen, és nyert is, kemény csatában legyőzve a kor egyik legtehetségesebb versenyzőnőjét, Kay Petre-t, akivel aztán később csapattársak is lettek. 1934-ban a teljesen női Singer csapattal Brooklands-en neveztek egy versenyre (Annual Light Car Club Relay Race). A futam egy furcsa taktikai döntés miatt is említést érdemel: a futam egyik díja ugyanis az volt, hogy a legjobban teljesítő női csapat indulási jogot szerzett a Le Mans-i 24 órás versenyre. Csakhogy Ellisonék számára csak a futam közben derült ki, hogy a különdíjat nem kaphatja meg olyan csapat, amelyik a dobogón végez, ezért szándékosan szabotálták a saját futamukat, és homokzsáknak vezették az autót. Végül ötödikként intették le őket, és ezzel megnyerték az indulási jogot, ám a háromfős csapatból végül csak Kay Petre volt ott Le Mans-ban.



Eileen Ellison 1935-től kezdett Grand Prix szakosztályban vezetni, az első versenye az Albi Nagydíj volt, ahol hetedikként ért célba egy Bugatti T37A-val (a futamot Pierre Veyron nyerte.) 1936-ban már távolabbi versenyekre is nevezett: ott volt a Dél-Afrikai Nagydíjon, második lett a Limerick Nagydíjon Írországban, és mint már említettük, benevezett a Magyar Nagydíjra is. A jegyzőkönyv szerint egy Maserati 8CM volánja mögött állt volna rajthoz (a kocsi tulajdonosa régi barátja, Cholmondeley-Tapper, akivel többször is egy csapatban versenyzett ezekben az években). Végül nem tudott a budapesti közönség előtt körözni, mert a kocsi nem érkezett meg időben a magyar fővárosba.

📸 Ellison 1936-ban abban a Maseratiban, amivel Budapesten is indult volna (Getty Images)

Ebben az évben még több szakosztályban is próbára tette magát, indult hegyi versenyeken és rallin is, de aztán szögre akasztotta a sisakot. Néhány évvel később aztán kitört a második világháború, ami elsöpörte az autósportot is. Ellison azonban többet is vesztett a sportnál: a háborúban elesett vadászpilóta férje (Brian John Edward Lane, 1917-1942). Eileen ezután Dél-Afrikában telepedett le, ahol újra férjhez ment. 56 évesen, 1967-ben májrákban hunyt el.

SOURCE: Speedqueens, Bugatti Trust, Getty Images