2017. szeptember 2., szombat

A király visszatér


Új helyszínre költözött az Olasz Nagydíj 1937-ben: Livorno váltotta Monzát. Ez azonban nem sok vizet zavart, Rudolf Caracciola a Mercedessel a futamot és ezzel a bajnokságot is megnyerte.


A nevezési listán hosszabb kihagyás után ismét felfedezhetjük Achille Varzi nevét, aki az Auto Union színeiben állt rajthoz. A Coppa Acerbón történt lebőgése után a gyári Alfa Romeo csapat, az Alfa Corse mindössze egyetlen versenyzőt, Giovanbattista Guidottit nevezte, aki tesztprogramot teljesített a 12C/37-tel. A gyári Alfák gyatra teljesítménye miatt nem meglepő, hogy az olaszok igazi sztárjai, Tazio Nuvolari, Giuseppe Farina és Carlo Felice Trossi inkább a Ferrari színeiben jelentkeztek hazai nagydíjukra.

📸 Caracciola #2 és Lang #6 (Mercedes) között a leintéskor is ekkora volt a távolság (Photo: Daimler)

A futamot ezúttal az Il Giornale Italiano 1937. október 6-i száma alapján foglalom össze.

A Livornóba költöztetett Olasz Nagydíj az 1937-es bajnoki szezon utolsó futama volt, itt dőlt el a bajnoki cím sorsa (Manfred von Brauchitsch egy második hellyel már bajnok lehetett volna). A versenyt a Montenero pályán rendezték, a 7,218 kilométeres vonalvezetésen összesen 50 kört, vagyis 360,9 kilométert tettek meg a pilóták 1937. szeptember 12-én. A futam nemcsak a bajnokságot zárta le, hanem egy korszakot is: 1938-tól új technikai szabályokat vezettek be, így ez volt az utolsó olyan bajnoki verseny, ahol nem korlátozták a hengerek számát a motorban, csak az autó maximum súlyát határozták meg 750 kilogrammban, amit négy felnin, de üzemanyag, hűtővíz, kenőanyagok, gumiabroncsok és pótkerék nélkül mértek.



Ahogy az a korszakra jellemző volt, csak az igazán nagy sztárok kaptak fizetést a versenyzésért csapatuktól, a kevésbé neves pilóták és a privát nevezők leginkább a szervezők által felajánlott pénzdíjakból szerezhettek bevételt. Ahogy arról az említett lap beszámolt, az 1937-es Olasz Nagydíj összdíjazása 150 ezer líra volt.

Az időmérő edzésen a német csapatok domináltak, a pole pozíciót Caracciola (Mercedes) szerezte meg 3:11-es köridővel, az első sorba még Varzi (Auto Union, 3:13,6) és Rosemeyer  (Auto Union, 3:14,2) fért be. A legjobb Alfa Romeós versenyző Nuvolari volt, aki a 7. helyre kvalifikálta magát (Scuderia Ferrari, 3:20,8).

📸 Hermann Lang (Photo: Daimler)

Ahogy arra Leif Snellman felhívta a figyelmet, a rajtot kétszer is el kellett halasztani, mert nézők kolbászoltak a pályán, ráadásul az egyik szurkolóhoz mentőt is kellett hívni, mert leesett a fáról, ahova a jobb kilátás reményében mászott fel.

A rajtot a pole-ból induló bajnokesélyes, Rudolf Caracciola kapta el a legjobban, mellé csapattársa, a második sorból, negyedik helyről induló Hermann Lang zárkózott fel. Jól indult hátulról Nuvolari is, aki megelőzte Varzit. Az 1932-es bajnok rajongói azonban nem sokáig örülhettek: a Ferrari versenyzője átadta az autót Farinának, aki azért ért rá, mert saját kocsija 13 kör után műszaki hiba miatt leállt. A későbbi világbajnoknak Nuvolari kocsijával nagyobb szerencséje volt: a hetedik helyen sikerült célba juttatnia a 22-es rajtszámú Ferrari-Alfát.



Eközben az élen a Mercedesek gyilkos csatát vívtak egymással, és Caracciola végül mindössze 0,4 másodperccel Lang előtt célba érve nyerte meg a futamot. A bajnokság másik fő esélyese, Manfred von Brauchitsch (Mercedes-Benz) a 36. körben műszaki hiba miatt feladta a versenyt. A bronzérmet a bajnoki címvédő Bernd Rosemeyer szerezte meg, aki ezzel búcsúzott is a tróntól, hiszen a bajnokság végeztével ismét Rudolf Caracciola vált a Grand Prix királyává, Rosemeyer pedig soha nem kapta meg az esélyt, hogy visszavágjon: még a következő évad előtt, 1938 januárjában meghalt egy sebességrekord felállítása közben történt balesetben.

Rudolf Caracciola volt az első versenyző, aki többszörös Grand Prix bajnokká vált, és egészen 1953-ig (Alberto Ascari második bajnoki évéig) ő volt az egyetlen, aki egynél több (összesen 3) bajnoki címmel büszkélkedhetett. Ha a Formula-1-es statisztikák - az Indycarhoz hasonlóan - a világháború előtti érát is számításba vennék, Caracciola ma ötödik lenne a bajnokok örökranglistáján, három bajnoki címével olyan nevekkel osztozna ezen a pozíción, mint Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet, Ayrton Senna és Lewis Hamilton.

🏁 CÉLBA ÉRŐK 

1. Rudolf Caracciola / Mercedes-Benz - 2:44:54,4
2. Hermann Lang / Mercedes-Benz + 0,4s
3. Bernd Rosemeyer / Auto Union + 2:25,4
4. Richard Seaman / Mercedes-Benz
5. Hermann Müller / Auto Union
6. Achille Varzi / Auto Union
7. Nuvolari & Farina / Scuderia Ferrari  (Alfa)
8. Carlo Felice Trossi / Scuderia Ferrari (Alfa)
9. Stuck & Hasse / Auto Union
10. Vittorio Belmondo / privát (Alfa)

🏆 A BAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE (TOP 11)

1. Rudolf Caracciola / Mercedes-Benz - 13 pts
2. Manfred von Brauchitsch / Mercedes-Benz - 15 pts
3. Hermann Lang / Mercedes-Benz - 19 pts
= Christian Kautz / Mercedes-Benz - 19 pts
5. Hans Stuck / Auto Union - 20 pts
6. Raymond Sommer / Scuderia Ferrari (Alfa) - 27 pts
7. Rudolf Hasse / Auto Union -28 pts
= Bernd Rosemeyer / Auto Union-28 pts
= Tazio Nuvolari / Scuderia Ferrari (Alfa) & Auto Union - 28 pts
= Giuseppe Farina / Scuderia Ferrari (Alfa) - 28 pts
11. Hartmann László / privát (Maserati) - 29 pts

* SOURCES: Leif Snellman, Il Giornale Italiano (Sydney, 1937.10.06.), Daimler AGWikipedia