2017. október 6., péntek

Az ember, aki több mint százéves fényképezőgéppel fotózza a Formula-1-et

Mi itt a Nagydíjsport.hu-nál nem titkoltan szeretünk minden régi dolgot, ami az autósporthoz kötődik. A régi történeteket, amiket rendszeresen feldolgozunk, és a még ma is száguldó régi autókat, amiket szájtátva bámulunk. De hogy jön ide egy fényképezőgép? 


Úgy, hogy az 1913-as fotómasina a mai napig járja a Grand Prix helyszíneket, és készíti a képeket a száguldó cirkusz mindennapjairól. Joshua Paul a legfurább fotós a paddockban: a Lollipop Magazine részére egy Graflex 4×5 fényképezőgéppel készít képeket. Ez egy régi, ám nem csillagászati árú masina: jelenleg az ebay-en ötvenezer forintért is beszerezhetjük.



A művészeti végzettségű Paul idestova húsz éve foglalkozik fényképészettel. Kezdetben utazó fotósként készített egzotikus képeket magazinok részére. Már akkoriban is fotózott az évszázados Graflex-szel, amikor 2013-ban először belekóstolt a Formula-1 világába a Spanyol Nagydíjon. Ráadásul véletlenül: egy zenei fesztivál miatt érkezett Barcelonába, és ha már épp akkor volt a futam is, tett egy próbát, és akkreditált a versenyre. A légkör azonnal beszippantotta.



 Ma már öt éve dolgozik a száguldó cirkusz környékén, és megalapította saját autósport lapját. A 35 dolláros áron rendelhető Lollipop Magazine egy egészen egyedi termék, ami saját magát úgy hirdeti, mint „a leggyönyörűbb Formula-1 magazin, amiről soha nem hallottál”. A lap sajátossága, hogy se nem sport-, se nem technológiai oldalról közelíti meg az F1-et, hanem  egyfajta művészeti projektként tekintenek rá.



„A Formula-1-ről a legtöbb fotót hírügynökségek részére készítik” – nyilatkozta a fotós a GP Traveler magazinnak – „és csak kevesen készítenek gyönyörűen kifejező és időtlen képeket a sportról, leginkább azért, mert nincs rá fizetőképes kereslet. Az én megközelítésem, hogy olyan fotókat készítsek, amelyek annyira lenyűgözőek, hogy már nem is igazán számít, mi a témájuk.”



„A kamerát tanáromtól, James Fee-től kaptam, amikor a kaliforniai Art Center College of Design hallgatója voltam” – mondta el Paul a Boredpandának. – „Egy másik diákkal kitakarítottuk a sötétkamráját és segítettünk neki kinyomtatni a kiadványait a fényképezőgépért cserébe. Szerencsém volt vele, mert a fújtatója nagyon hosszú, így makrókat is tudok lőni vele.”



Miközben a modern digitális technika ma már tizenkettőnél is több képet tud készíteni másodpercenként, Pault gúzsba kötik a Graflex korlátai: egy hétvégén összesen húsz képet tud létrehozni. A fotós emiatt munkaideje nagy részét nem eszetlen kattogtatással tölti, és nem is a géppel dolgozik, hanem fejben: témákat keres, képeket komponál.



„Egy száguldó F1-es autót elkapni nagyon nehéz, és egy csomó filmet elpazarolhatok eredmény nélkül. Nem a futamot akarom dokumentálni, hanem a Formula-1-et magát, így jobban érdekelnek az emberek, az autók, a szerszámok, kamionok és az atmoszféra.”

SOURCES: Lollipop, Petapixel, Red Bull, Bored Panda