2017. november 11., szombat

A brazil eső felemelte a Ferrarit


Három Riói Nagydíjjal a hátuk mögött a brazil szervezők 1937-ben úgy döntöttek, hogy az AIACR (mai nevén FIA) által javasolt szabályrendszerrel hirdetik meg a futamukat, remélve, hogy ezzel sikerül vonzóvá tenniük a versenyt a GP-bajnokság nagyjai számára is. 


Ezt nem bízták a véletlenre: a szervezők külön tárgyalásokat folytattak az európai topcsapatokkal: az Auto Unionnal és a Scuderia Ferrarival.

Persze a szervező Brazil Autóklub azt is szerette volna, ha egy helyi versenyző nyeri a versenyt, ezért az egyik nagy lap olvasóival megszavaztatták, melyik brazil pilótának biztosítsanak egy többé-kevésbé versenyképes Grand Prix autót. A szavazást Manuel de Teffé nyerte több mint harmincezer vokssal megelőzve a második Nascimentót. A szövetség azonban nehezen találta meg a közös hangot Teffével: a versenyző ragaszkodott hozzá, hogy egy előző évi Alfa Romeót vegyenek neki, a szövetség azonban ezt drágállotta,  ezért inkább Argentínából hozattak egy 1934-es évjáratú Alfa Romeo 2900 A-t. Teffe teljesen kiborult, alonsói szintű gyalázkodásba fogott, ami miatt viszont az autóklub felfüggesztette, és eltiltotta a versenytől. Az autót így végül mégis Arthur Nascimento Jr. vezethette.

📸 Arthur Nascimento Jr. a riói Cukorsüveg-hegy előtt

A versenykiírás szerint a kvalifikáción 10 perc alatti köridőt kellett elérni a 11,16 km hosszú pályán ahhoz, hogy a nevező részt vehessen a futamon (ami 25 körből, összesen 279 kilométerből állt). A verseny egyértelmű esélyese az Auto Union versenyzője, Hans Stuck volt, aki már az időmérőn megvillantotta a német mérnöki teljesítmény ezekre az évekre jellemző fölényét, amikor 7:29-es köridejével több mint egy perccel megdöntötte az addig érvényes pályacsúcsot. A második rajtkockába a Ferraris Antonio Brivio állhatott (7:37.1), míg a harmadik csapattársa, Carlo Pintacuda lett (7:40.3).  A toppilótákat Carlos Arzani (privát Alfa Romeo / 8:04) majd Nascimento (8:04.4) követte.

📸 Hans Stuck, No.4, Auto Union. (source unknown)

A vasárnapi versenyt óriási érdeklődés övezte, a helyi hatóságok háromszázezer nézővel számoltak. Csak összehasonlításképp: az idei Belga Nagydíj rekord nézőszáma 265 ezer fő volt, a három nap alatt összesen.

Szakadó esőben rajtolt el a mezőny, ami alaposan megviccelte Stuckot: megcsúszott az induláskor, így Pintacuda elhúzott mellette, és az első kör végére már 7.6 másodperces előnnyel vezetett Stuck, Brivio, Arzani és Nascimento előtt. Az első kör sztárja az utolsó rajtkockából induló Chico Landi (Fiat GP) volt, aki 13 helyet javítva a középmezőnybe verekedte magát.

📸 A rajtrács (Mario Cesar de Freitas Levy)

A körülmények Pintacuda keze alá játszottak: az Auto Union teljesítménybeli fölénye nemcsak eltűnt a vizes aszfalton, de ilyen körülmények között az Alfa Romeo még stabilabban is viselkedett, mint német vetélytársuk. Arról nem is beszélve, hogy Pintacuda az előző évben már részt vett a Riói Nagydíjon, így ismerte a gáveai pályát. Nem is csoda, hogy az ötödik körre már 17 másodperces előnyt épített fel.

A kilencedik körre azonban elállt az eső, a pálya pedig gyorsan száradt, ami azt jelentette, hogy Stuck alatt egyre kezesebbé vált az Audi. Az autó minden erejét kihasználva a 12. körre megelőzte Pintacudát, és gyorsan elnyúlt tőle. Az Auto Union tempóját látva kétség sem férhetett hozzá, hogy eldőlt a meccs. A technika azonban közbeszólt: a boxkiállásnál Stucknak gondjai akadtak a tankolással, így ismét olasz ellenfele kezébe került a vezető pozíció. A 16. körben Pintacudának 46 másodperces előnye volt Stuck előtt. A harmadik helyen, majdnem egy kör hátrányban autózó Brivio mindent felcsavart a motorján, hogy teljes erőbedobással zárkózhasson fel az élen állókra; meg is futotta a verseny addigi leggyorsabb körét.

📸 Carlo Pintacuda, Scuderia Ferrari, megnyeri a versenyt (Mario Cesar de Freitas Levy)

Az utolsó kört Pintacuda 12 másodperces előnnyel kezdte meg, ami nem ledolgozhatatlan. Ráadásul az olasznak spórolnia kellett az üzemanyaggal, hogy egyáltalán eljusson a célvonalig. Stuck minden tőle telhetőt megtett, az utolsó körében elvette Briviótól a leggyorsabb köridőt (7:39.5), de ez sem volt elég: Pintacuda 7.3 másodperccel előbb haladt át a célvonalon.

🏁 CÉLBA ÉRŐK
1. Carlo Pintacuda / Scuderia Ferrari [Alfa Romeo] - 3:22:06.5
2. Hans Stuck / Auto Union +7.3
3. Antonio Brivio / Scuderia Ferrari [Alfa Romeo] +7:01.6
4. Vasco Sameiro / Alfa Romeo [privát]
5. Carlos Arzani / Alfa Romeo [privát]
6. Benedicto Lopes / Alfa Romeo [privát]
7. Arthur Nascimento Jr. / Alfa Romeo [privát]
8. Rubem Abrunhosa / Alfa Romeo [privát]
9. Norberto Jung / Ford [privát]
10. José de Almeida Araújo / Alfa Romeo [privát]

SOURCES: luikracing, Leif Snellman